Waar fietsers in de knel komen, komt de Fietsersbond in actie. Al vijftig jaar maken we ons, landelijk samen met 33.000 leden en 1.500 vrijwilligers, sterk voor fietsgeluk en veilige, comfortabele fietsroutes. Veilige fietsroutes voor de huidige en toekomstige jonge verkeersdeelnemers, juist voor hen die naar school en/of hun sportvereniging willen fietsen. Voor alle doelgroepen organiseren we op 5 februari 2026 een nieuwe Fietslichtjesparade. Schrijf hem alvast in uw agenda.
In Wassenaar vierden we op 29 november het jubileum met een korte fietstocht langs gevaarlijke punten die extra aandacht vragen. Fietsparkeren, oversteekplaatsen e.d.

De fietstocht reden we samen met vertegenwoordigers van politieke partijen en enkele leden van 30-km actiegroepen.
Op maandagavond 1 december heeft de Fietsersbond dan ook de gelegenheid aangegrepen om in te spreken voorafgaand aan de commissievergadering waar het wegencategoriseringsplan op de agenda stond. Hieronder een korte weergave van de uitgesproken tekst:
Zoals wij zaterdag hebben ervaren, zijn er aardig wat plekken in ons dorp waar de fietsveiligheid te wensen over laat. Zo zijn er wegen zonder vrij liggend fietspad waar 50 km/h mag worden gereden, zelfs in de directe omgeving van scholen! Zoals Starrenburglaan, Deijlerweg, en Backershagenlaan. En tal van punten waar fietsroutes van scholieren 50 km/h wegen kruisen, zoals de van Zuylen van Neyeveltstraat en Lange Kerkdam.
Hoewel het rapport van Haskoning (adviesbureau) een aantal van deze gevaarlijke wegen als 30 km classificeert, bleef er aardig wat te wensen over. De fietsersbond staat daarom positief tegenover het voorstel van het college, wat verder gaat dan het rapport Haskoning en bijna alle pijnpunten wegneemt. Bijna, want helaas laat het college Wassenaar Zuid nog in de kou staan, en blijven oversteken van de Papegaaienlaan, Groot Haesebroekseweg, en Stoeplaan een heikel punt, niet in de minste plaats voor leerlingen van de Kieviet- en Bloemcampschool.

Desalniettemin zien wij het als een moedige stap voorwaarts van het college om verder te kijken dan het technocratisch advies van Haskoning. Een advies wat zich enkel uitspreekt over wat er mógelijk is met de huidige inrichting, maar geen rekening houdt met de visie van wat wénselijk is in deze gemeente. Een voorbeeld is het in stand houden van een noord- zuid structuur, terwijl Wassenaar kampt met ernstige overlast van sluipverkeer over precies die route.
De fietsersbond hoopt dan ook dat de raad instemt met het huidige voorstel van het college, het liefst met óók een verlaging van de maximumsnelheid in Wassenaar Zuid.









