Skip to content
Nieuws

€1-winkelactie van start in Wassenaar: kans voor nieuwe ondernemers

Avatar foto
17 december 20253 minute read
Wethouder Laurens van Doeveren (midden) toont toepasselijk een euromuntstuk. Links naast hem Inez Hollander van EB Results, geflankeerd door Anne-Rose Vincente (helemaal links op de foto, Centrummanagement) en Yoëlle Klein, beleidsmedewerker Economie bij de gemeente Wassenaar (r).

De gemeente Wassenaar lanceert samen met haar partners een opvallende actie om leegstand in het winkelcentrum tegen te gaan. Met de zogeheten €1-winkelactie krijgt één ondernemer de kans om het pand aan Langstraat 61 een jaar lang te huren voor slechts één euro. De actie werd op woensdagmiddag 17 december afgetrapt tijdens een persmoment in het centrum; vanaf donderdag 18 december kunnen geïnteresseerde ondernemers zich officieel aanmelden.

Volgens wethouder Laurens van Doeveren past de actie bij de grote investering die de gemeente recent heeft gedaan in het centrum. “Na bijna dertig jaar is het winkelgebied opnieuw ingericht, met betere bestrating, meer groen, aantrekkelijkere terrassen en een nieuw evenementenplein. Het centrum is dé ontmoetingsplek van Wassenaar en die willen we ook in de toekomst levendig houden,” aldus de wethouder.

Creatieve aanpak tegen leegstand

Hoewel de leegstand in Wassenaar op dit moment relatief beperkt is, ziet de gemeente dat de situatie kan veranderen. Een aantal ondernemers in de Langstraat gaat de komende jaren met pensioen en enkele panden zouden daardoor vrij kunnen komen. De €1-winkelactie is bedoeld als vliegwiel: een manier om aandacht te genereren, nieuwe concepten aan te trekken en het vernieuwde centrum nadrukkelijk onder de aandacht te brengen.

De actie is een samenwerking tussen de gemeente Wassenaar, Centrum Management Wassenaar, de pandeigenaar, uitvoerder EB Results en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Meer dan de helft van de financiering van het bredere leegstandsproject komt van de MRDH. Voor deze specifieke actie nemen de gemeente en de pandeigenaar ieder de helft van de huur voor hun rekening.

Veel belangstelling

Volgens Centrum Management Wassenaar is de belangstelling groot. Nog vóór de officiële openstelling meldden zich al diverse (oud-)ondernemers en geïnteresseerden met nieuwe winkelideeën. “We worden aan ons jasje getrokken met de vraag wanneer inschrijven begint,” aldus Anne-Rose Vincente van Centrummanagement Wassenaar.

De selectie verloopt in meerdere stappen. Inzendingen worden beoordeeld op originaliteit, aansluiting bij de centrumvisie en financiële haalbaarheid. Van kansrijke kandidaten wordt onder meer een moodboard gevraagd. Uiteindelijk kiest een onafhankelijke jury – waarvan de samenstelling later bekend wordt gemaakt – het concept dat het beste past bij het pand en bij Wassenaar.

Aanvullend en onderscheidend

De actie is nadrukkelijk niet bedoeld voor winkels die al ruim vertegenwoordigd zijn. De focus ligt op onderscheidend en aanvullend aanbod, passend bij het karakter van het dorp: stijlvol, authentiek en persoonlijk. Gedacht wordt onder meer aan een sportzaak, een galerie of extra modeaanbod. Concepten die het bestaande aanbod verdubbelen, maken minder kans.

Meer dan alleen deze actie

De €1-winkelactie maakt deel uit van een bredere aanpak. Bestaande ondernemers worden ondersteund met advies op het gebied van marketing en financiën, en er is onderzocht welke branches in Wassenaar worden gemist. Die gezamenlijke aanpak werpt al vruchten af: sinds de start van het centrumplan zijn er vijf nieuwe winkels bijgekomen.

Met de symbolische euro als startsein hopen de betrokken partijen dat Langstraat 61 straks een nieuwe publiekstrekker huisvest. Kandidaten kunnen zich aanmelden tot 14 februari.

Deel dit artikel
Tags
1 euro winikelactiecentrum WassenaarKansen voor ondernemersTegengaan van leegstandWassenaar
Gerelateerde artikelen

Geen reacties

Back To Top