Wassenaar – Al met al viel het met de Top in Den Haag nog mee. Vooral omdat je toch wel enige tijd van te voren kon plannen hoe je het zou aanpakken was er geen paniek, hooguit wat ongemak. En wat hebben we vorige week gemerkt van de Top in Den Haag? Dat het in Wassenaar veel rustiger was. Veel minder sluipverkeer, de N44 bijna leeg en er kwam niemand naar Wassenaar toe. Het purrende helikoptertje dat overvloog viel wel op en herinnerde je er aan dat we toch in de moderne tijd leven.
En stel je dan ook eens voor dat dit het hele jaar zo zou zijn. Leven in een rustige omgeving! Het leek wel of we terug keerden naar begin jaren ’90. Maar vervolgens leven we weer in het nu. De herinnering aan een rustiger Wassenaar vervliegt snel en de alledaagse dag is weer normaal.
En over 5 tot 7 jaar loopt er net boven Wassenaar een nieuwe snelweg (de Rijnland Route) met veel verkeer naar en van de woningen op wat nu nog Valkenburg is. Een belangrijk deel van die nieuwe bewoners zal zijn weg ook naar scholen en andere bestemmingen in Wassenaar vinden. Het aantal bezoekers van Duinrell zal met 25% zijn gegroeid en het aantal autobewegingen zal daardoor met enkele duizenden per week toenemen. De doorstroming van de N44 is door het tunneltje verbeterd en zorgt voor meer verkeer. Dan is er het plan om de verkeerslichten in de Sijtwendetunnel te verwijderen en de doorstroming van die tunnel te verbeteren. Dat betekent dat het verkeer over de Landscheidingsweg verder toeneemt. Dus net boven Wassenaar krijgen we een echte snelweg, we hebben al een snelweg door Wassenaar heen (N44)en de Landscheidingsweg gaat ook een echte snelweg worden. Fijn.
De geluidsoverlast neemt verder toe. De vervuiling krijgt een grootstedelijke vorm, fijnstof is overal en gezonder zal het allemaal niet worden. Willen we dat? En wat dan ook nog een keer pijnlijk wordt: De landscheidingsweg wordt bij Den Haag ondertunneld, maar niet bij Wassenaar. De Rijnlandroute wordt bij Voorschoten ondertunnelt, maar niet bij Wassenaar. Over ondertunneling van de N44 valt niet te praten. Waarom geeft Wassenaar toch zo veel weg? Hart voor Wassenaar is er trots op in twee maanden veel steun te hebben gekregen waardoor we in de Raad vertegenwoordigd zijn. Een van onze belangrijkste speerpunten is het niet verder laten groeien van verkeer. Het moet geen stil dorp worden, maar wat ben je wanneer het er ongezond en veel te druk is? Wassenaar is een groen leefdorp!! En dat moet zo blijven.
Overigens, zelf neem ik steeds vaker de fiets om in Wassenaar ergens naar toe te gaan. Dat kan ook.
Hart voor Wassenaar, Henri Hendrickx, met een beetje lef.