Wassenaar – De Groene Buffer wordt inmiddels door de gemeente Wassenaar de Noordelijke Randvisie genoemd. Een onbegrijpelijke wending richting Katwijk. Hoe serieus kan Wassenaar nu nog in de onderhandelingen naar Katwijk zijn. Op 14 juni 2017 was er een bijeenkomst In Hotel Wassenaar aan de Katwijkseweg in Wassenaar waar betrokkenen werden geïnformeerd over de ideeën welke waren binnengekomen en welke 3 varianten waren bedacht voor de Groene Buffer. De bijeenkomst met de betrokkenen kreeg, zoals eigenlijk wel te verwachten was, snel een chaotisch verloop.
Zoals inmiddels wel bij iedereen bekend wil de Rijksoverheid, in samenwerking met de gemeente Katwijk, het voormalig vliegveld Valkenburg volbouwen met 5000 huizen. Daarvoor heeft Katwijk een zogenaamd Masterplan opgesteld. Inmiddels is er een wens bijgekomen om er ook een Dronecentrum, genaamd Unmanned Valley (Valkenburg), te realiseren.
Aanvankelijk was het weliswaar de bedoeling om nog veel meer huizen te bouwen op het voormalige vliegveld, maar het nu beoogde aantal van 5000 huizen blijft nog steeds een enorme aanslag op een van de laatste overgebleven groene gebieden in de Randstad. Ook wordt de zandwinning in het Valkenburgse Meer wederom opgestart waardoor het meer groter wordt en wordt de Rijnland Route aangelegd. Mogelijk komen er ook windmolens bij het Valkenburgse meer, wordt er in de N44 een faunapassage aangelegd etc Kortom in dit gebied staat er veel te gebeuren. Wassenaar doet daar nog een schepje bovenop.
Ruim 58 jaar lag zowel Wassenaar als het vliegveld Valkenburg in een zogeheten Rijksbufferzone. In een Rijksbufferzone mocht niet gebouwd worden. Echter in 2012 heeft het Rijk besloten dat voortaan de Provincie zelf haar afweging moest maken waar gebouwd mag worden en waar niet.
Ofschoon Wassenaar steeds bij Katwijk heeft aangedrongen op een Groene Buffer van 1500 meter tussen de bestaande bebouwing in Wassenaar en de nieuw te bouwen huizen, is dit nog steeds niet geregeld. Het Wassenaars grondgebied is niet groot genoeg om deze buffer op eigen grondgebied te realiseren. Wassenaar heeft daarom een aantal alternatieven bedacht om deze Groene Buffer te realiseren. Alternatieven waar het Rijksvastgoedbedrijf en Katwijk weinig interesse in hebben. De gesprekken met Katwijk lopen daarom ook moeizaam.
Om tot deze alternatieven te komen heeft Wassenaar betrokken partijen op Wassenaars grondgebied, de zogenaamde stakeholders, gevraagd wat zij graag zouden willen realiseren. Dit wordt de Noordelijke Randvisie genoemd. Voor “het gemak” is het open gebied de Hoge Kley er maar even bij meegenomen.
Op de Hoge Kley wil wethouder Maat 200 tot 300 huizen laten bouwen. En dan tegen Katwijk zeggen dat zij geen huizen mogen bouwen? Nee, Wassenaar maakt zich met al deze plannen voor een zeer intensief gebruik van dit hele gebied zeer ongeloofwaardig.
Afgelopen donderdag was er een bijeenkomst in Hotel Wassenaar met deze stakeholders. Strootman Landschapsarchitetcten wilde met wethouder Maat van de Gemeente wassenaar de plannen uitleggen. Het riep meer vragen op dan dat het duidelijkheid bracht. Als enig Wassenaars raadslid was de fractievoorzitter van DLW, Ben Paulides, aanwezig.
Het bleek dat er veel wensen waren om het gebied intensief in gebruik te nemen. Tijdens de vergadering bleek echter ook dat niet iedereen om een mening gevraagd was. Met name de bewoners van de Hoge Kley, de bewoners van de Ruigelaan en de gebruikers van de volkstuinen waren gepasseerd. Zij kregen zelfs geen bevestiging dat zij niet uit het gebied “weggejaagd” zouden worden.
DLW blijft zich inzetten om de Groene Buffer te realiseren waarbij terughoudend met passend recreatief gebruik moet worden omgegaan. DLW wil graag dat de zweefvliegers en de daaraan gerelateerde activiteiten, zoals in twee moties door de raden van Katwijk en Wassenaar unaniem aangenomen, weer een plaats krijgen in dit gebied. In ieder geval moeten bestaande gebruikers in dit gebied ongemoeid gelaten worden. Verder zal gekeken moeten worden of de Valkenburgse Smalspoor Stroomtrein icm met het gewenste recreatief gebruik van de Groene Bufferzone (en met name samen met de gewenste zweefvliegactiviteiten) mogelijk is.
Voor een grote Groene Buffer, met een terughoudend recreatief gebruik, daar zal DLW zich hard voor blijven maken.