Skip to content

Een kleine investering in deelmobiliteit…

22 oktober 20202 minute read

Afgelopen week was er in de raad discussie over de parkeerruimte rondom de 4 nieuwe woningen die op het terrein van voorheen Doeland zijn gepland. De oplossingen die werden genoemd waren ondergrondse parkeergarages, kleiner bouwen zodat er meer parkeerruimte op eigen terrein konden worden geplaatst, en parkeervergunningen voor de nieuwe bewoners zodat zij hun veronderstelde bolides op Kloosterland kunnen parkeren. Ook bij de nieuw te verrijzen ‘grachtengordel’ langs het havenkanaal is ruimte ingebouwd voor een parkeergarage én parkeren langs het water.

Hoe komt het dat de meerderheid van de raad denkt dat elke inwoner van Wassenaar naast een fijn huis ook twee auto’s wil bezitten? Met economische krimp, een groter aandeel thuiswerken in het vooruitzicht en een reeds voelbare klimaatcrisis, is het hebben van een goede bureaustoel, een schaduwrijke tuin en een groen uitzicht veel belangrijker dan die extra parkeerplaats voor de deur.

Mobiliteit is voor veel mensen van belang, maar het hoeft niet direct te resulteren in eigen autobezit en een gemeentelijke parkeernorm van 1,8. Het bouwbeleid propageert inbreiden binnen de gemeentegrenzen zodat we de groene omgeving met rust kunnen laten. Dat vraagt om andere oplossingen dan het garanderen van parkeerplaatsen voor iedereen. Als we het huidige beleid voortzetten, gaat Wassenaar uitpuilen, inblikken en dichtslibben.

Wij vragen zowel aan projectontwikkelaars als aan de gemeente Wassenaar om vooruit te kijken en een bredere blik te hanteren dan alleen het bouwdossier dat voorligt. De oplossing: een netwerk van deelmobiliteit in ons dorp. Waar 10 elektrische deelauto’s tenminste 50 particuliere auto’s vervangen, waar elektrische deelscooters of elektrische deelfietsen bijgezet kunnen worden. Bereikbaar, betaalbaar en beschikbaar deelvervoer.

Elders in den lande geven projectontwikkelaars bij de verkoop van een woning een 3-jarig basisabonnement op de deelauto cadeau. Kosten voor de ontwikkelaar: 10 euro per maand: 360 euro. Alleen het aanleggen van een parkeerplaats is al duurder. Het scheelt de aanschaf van een (tweede) auto voor kopers die vanuit de stad in verhuizen en is er gelijk een sociale band met de andere (nieuwe en oude) buren, die de auto ook gebruiken. Zo is er meer ruimte voor groen en wonen, meer ruimte om schone lucht in te ademen. Zo blijft Wassenaar leefbaar. Deelnemers van Samen Slim Rijden-Wassenaar.nl denken graag mee – en vooruit- met de gemeente en projectontwikkelaars.

Tags

DeelautoparkerenSamen Slim RijdenWassenaar

Geen reacties

Gerelateerde artikelen
Back To Top