Een hoopgevend beeld voor de toekomst schetsen. Met die gedachte heeft Museum Voorlinden een nieuwe collectietentoonstelling samengesteld. “We leven in bizarre tijden en daar moeten we wat mee,” licht museumdirecteur Suzanne Swarts toe. Ze ziet daarin een rol weggelegd voor kunstenaars. “Kunstenaars zijn de omdenkers van deze wereld. Ze zijn namelijk geneigd om op zoek te gaan naar antwoorden en tonen interesse in wat ze niet weten en kennen.” Hét recept voor transformatie, aldus Swarts. Ze hoopt bezoekers met deze collectietentoonstelling te kietelen en dat ze vervolgens fris, verkwikkend en met goede moed weer verder gaan.
De tentoonstelling voert bezoekers langs kunstwerken waarmee, naast het uitbeelden van de status quo, vooral activering en transformatie in enigerlei vorm tot uiting moeten komen maar niet al te expliciet, aldus Swarts.
Vishaken, vlaggen en gordijnen
Het huidige tijdsbeeld wordt treffend in beeld gebracht. Het kunstwerk Ombre Indigène – part 2 van Edith Dekyndt combineert de kracht van vlaggen en haar. De vlag als symbool van bijvoorbeeld boerenprotest en het (vrouwen)haar dat symbool staat voor de protestgolf in Iran. Met 220.000 vishaken bootst Yoan Capote de zee na. Met een 70 kilo wegend gordijn wil kunstenaar Shilpa Gupta de rekbaarheid van grenzen aantonen.
Heden en verleden
Het imposante kunstwerk van de Chinese kunstenaar Song Dong – Through the wall – verenigt verleden en heden met houten raam- en deurkozijnen, gered van historische hutongwijken. Wie het kunstwerk binnenloopt ontdekt vervolgens een wirwar van goedkoop geproduceerde hanglampen.
Een ander, eigentijds, beeld komt van de Oekraïense kunstenares Zhanna Kadyrova. Met ‘Palianytsia’ toont ze gesneden broden van steen. Met de verkoop van deze ‘broden’ kan ze als kunstenaar voorzien in de primaire levensbehoeften van haar landgenoten. Deze kunst is recent aangekocht door Museum Voorlinden. Eerder dit jaar, tijdens de Biënnale in Venetië, presenteerde ze voor het eerst haar kunstwerk. De titel van dit kunstwerk betekent ‘tarwebrood’ in het Oekraïens. Frappant detail is dat Russische bezetters dit woord niet goed kunnen uitspreken, vergelijkbaar met een naam als ‘Scheveningen’ dat voor Duitsers lastig uitspreekbaar is.
De kunstenaar Ai Weiwei brengt een ode aan vergeten kunstenaars maar laat met zijn schervenzee van porseleinenpotjes ook de kwetsbaarheid van het culturele geheugen zien. Andere kunstenaars waarvan werk te zien bij deze tentoonstelling zijn Man Ray, Alicja Kwade, Kader Attia, Guido Geelen, Tacita Dean en François Morellet.
Tentoonstellingsagenda
De nieuwe tentoonstelling ‘Tot hier en verder’ is sinds afgelopen zaterdag te zien en te bewonderen. Degenen die de huidige tentoonstelling van Giuseppe Penone, nog willen bekijken zijn daartoe nog in de gelegenheid tot en met 29 januari a.s.
In 2023 is vanaf 11 februari (tot en met 29 mei 2023) een tentoonstelling met werk van de kunstenaar Rinus van de Velde te zien, waarin fictie en realiteit maar ook woorden en beelden centraal staan.
Andere, niet minder interessante exposities in 2023 vormen de korte film van Herwig Ilegems (vanaf 10 februari 2023) waarin hij een letterlijke tête-à-tête heeft met verschillende dieren.
De Haagse kunstenaar Philip Vermeulen zet zijn tennisballeninstrument voor het eerst aan in een museum. Door tennisballen met zo’n 150 tot 160 km per uur, op een afstand van 14 meter tegen twee geluidsboxen te laten knallen maakt hij de meest funky ritmes en strakke beats. Als bezoeker kun je tussen de knallende tennisballen staan. Een oorverdovend mooi en onvergetelijk intense ervaring. In Museum Voorlinden: 11-12 februari + 18 februari t/m 5 maart 2023
Alle reden voor een bezoek aan Museum Voorlinden, Buurtweg 90 in Wassenaar.
Foto onder: Song Dong (1966) – Through the Wall, 2016. Fotocredit: Marleen Sleeuwits