Skip to content
Fotocredit: PR

Boeiend pianorecital in Adegeest op 12 februari

Henri Boshouwer Kroet
14 februari 20233 minute read

Concertpianist Kiyotaka Izumi, die al eerder in Adegeest heeft gespeeld weet ook ditmaal het publiek te raken met zijn spel. Hij legde zijn ziel bloot in een prachtig pianorecital. Hij speelde werken van Durlet, Ravel en Chopin. Het spel was beheerst met een mooie touché en het ontbrak niet aan virtuositeit en dramatiek.

Durlet

Izumi bracht de passie en romantiek op zangerige wijze tot leven toen hij met het werk van de componist Durlet begon. Melodie en harmonisatie bezitten een enorme verbeeldingskracht. Hij verleende aan deze composities een zeer persoonlijke en herkenbare stijl.

Daarna speelde Izumi een werk van  Chopinhet Scherzo nr. 1 in b-mineur, op. 20 is een eendelige compositie voor piano solo. Chopin schreef dit werk tussen 1831 en 1832 en droeg het op aan Thomas Albrecht. Het werk is donker, dramatisch en levendig van karakter en kreeg de bijnaam Infernal Banquet. 

Na de pauze speelde Izumi van Chopin: Nocturne in B, Op. 62-1. Deze nocturne heeft een ritmische vrijheid die het latere werk van Chopin ging kenmerken.

Vervolgens speelde Izumi een werk van Ravel.  Hij had Ravels aanbeveling om gewoon de noten te spelen ter harte genomen, en hoe! Onder zijn handen was deze muziek een aaneenschakeling van klanken en kleuren, van verbluffende doorkijkjes en weidse vergezichten. Noctuelles is een hoog chromatisch werk, dat continu een donkere, nachtelijke stemming uitstraalt. La vallée des cloches (“De vallei der klokken”) – Opgedragen aan Maurice Delage, het stuk roept de geluiden van verscheidene klokken op door middel van het gebruik van sonore harmonieën. Geïnspireerd door het middaguurlijk klokgelui in Parijs.

Tot slot speelde Izumi van Chopin: Wals in e, Op. Posth. Het was de eerste van Chopins postuum gepubliceerde In 1956 choreografeerde Jerome Robbins zijn ballet The Concert (or, The Perils of Everybody), dat onder andere de Waltz in E minor gebruikt voor het gedeelte dat bekend staat als de “Mistake Waltz”.

Vervolgens speelt Izumi Polanaise-Fantaisie in As, Op.

De Polonaise-fantaisie in A majeur, Op. 61, is een compositie voor piano van Frédéric Chopin. Het was opgedragen aan mevrouw A. Veyret, geschreven en gepubliceerd in 1846. Arthur Hedley was een van de eerste critici die positief over het werk sprak en schreef in 1947 dat het 'werkt op de verbeelding van de toehoorder met een suggestieve kracht die alleen wordt geëvenaard door de F mineur Fantasy of de vierde Ballade'.

Izumi weet de aandacht vast te houden tot het einde van het concert waarna een applaus van de vele toehoorders losbarstte. Daarna werd de klavierleeuw volgens de traditie met bloemen beloond. Een heel mooi Japans volkslied  dat door hem zelf bewerkt is speelde Izumi ten slotte als toegift voor de  toehoorders.

Zo komt er een einde aan dit zondagmiddagconcert in het inmiddels bekend geworden podium van Adegeest dat recht doet aan het adagium ‘geef Adegeest vleugels’.

In het gastenboek staan vele positieve reacties:

 “ Geweldig 9+; Mooi concert bedankt; Fantastisch concert , graag doorgaan zo; het was weer een geweldige middag, prachtig pianospel groep Zoeterwoude; Geweldig mooi concert, Heel erg genoten; Alweer een fantastisch concert van deze virtuoze en zeer aardige pianist, Ik zou hem graag weer terugvragen naar Adegeest; Wij hebben zeer genoten van dit mooie concert van een prachtige pianospel. Ook de Japanse toegift was een cadeau. ; Virtuoos en bij vlagen Poëtisch! Durlet was heel interessant, mooie middag..

Concert: pianorecital door Kyotaka Izumi. Gehoord: 12/02/2023 Adegeest Voorschoten. Het volgende concert vindt plaats op 10/6/2023 en wordt verzorgd door de concertpianiste Rie Tanaka en de cellist Roeland Duijne.

Tags

ConcertKiyotaka IZUMIrecensieToonzetterVoorschoten

Geen reacties

Gerelateerde artikelen
Back To Top