In heel Nederland fietsen de kinderen sinds vorige week weer massaal naar school. Het blijft oppassen geblazen, blijkt uit onderzoek naar verzamelde gegevens van Rijkswaterstaat en de politie door vergelijkingssite Independer. Voor het eerst is gekeken in welke steden fietsen het gevaarlijkst is.
Fietsveiligheid per gemeente
In totaal vinden jaarlijks bijna vijftienduizend (14.936) fietsongelukken plaats en dat komt neer op gemiddeld 8,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Daar zit de provincie Zuid-Holland flink boven met 12,1 ongevallen. Gevolgd door Noord-Holland met 9,9 ongevallen en Overijssel met 8,8 ongevallen. Zeeland met 5,1 en Drenthe met 4,7 ongevallen per 10.000 inwoners staan dan weer onderaan.
- Zuid-Holland, 12,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Noord-Holland, 9,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Overijssel 8,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Groningen, 8,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Gelderland, 7,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Noord-Brabant, 7,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Utrecht, 6,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Limburg, 6,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Friesland, 5,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Flevoland, 5,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Zeeland, 5,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Drenthe, 4,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Gemeenten
Het is vooral oppassen in Leiden en Wassenaar. Op gemeenteniveau zijn de uitschieters veel groter. Het Zuid-Hollandse Leiden is de onveiligste gemeente van heel Nederland. Hier gebeuren per jaar zelfs 23,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dat is bijna 3 keer zoveel als het landelijke gemiddelde van 8,5.
- Leiden, Zuid-Holland: 23,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Wassenaar, Zuid-Holland: 21,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Noordwijk, Zuid-Holland: 20,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Midden-Delfland, Zuid-Holland: 20,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Den Haag, Zuid-Holland: 19,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Bloemendaal, Noord-Holland: 18,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Texel, Noord-Holland: 18,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Katwijk, Zuid-Holland: 17,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Delft, Zuid-Holland: 16,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Rijswijk, Zuid-Holland: 16,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
E-bikes
“Wat ook opvalt is het aantal ongelukken met een elektrische fiets”, vertelt Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks. “Dat waren er ongeveer 2000 en dat komt neer op zo’n 15% van het totaal aantal ongelukken.
Automobilisten
Bij ruim de helft van alle fietsongevallen is een auto betrokken (52%). In Limburg gaat het zelfs om twee derde van alle ongelukken (66,7%). Ook in Drenthe worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door een automobilist (61,9%). Independer verzekeringsexpert Menno Dijcks: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”
Bron: Letselschade.nl