Soonhwa Kang:” Ik ben geboren en opgegroeid in Tokio, Japan met Koreaanse afkomst. Woon nu in Haarlem. Ik ben afgestudeerd in Duitse literatuur aan de Rikkyo Universiteit in Tokio. Gedurende de periode waar ik als grafisch ontwerper heb gewerkt, heb ik branding, beeldende kunst, Sumi-e (Japanse inktschilderij) en keramiek gestudeerd in New York, Amsterdam, Leiden en Haarlem.”
Soonwha vervolgt: “Met deze multidisciplinaire achtergrond ben ik begonnen met het maken van inkt schilderijen en keramische objecten waarbij de culturele ervaringen als derde generatie Koreaans-Japans de basis vormen van mijn werk. Sinds 2016 heb ik mijn kunstwerken solo of met een groep geëxposeerd op verschillende plekken in Amsterdam. Nu heb ik de eer om met twee andere exposanten Harma de Pont en Petra Ipenburg de echo van het verleden op te zoeken – ieder op eigen wijze – met het thema ‘Verzacht verleden’. Dit betekent voor ons, dat de herinnering wordt verzacht door het te delen en aandacht te geven. Het begrip voor ‘hoe het was’ wordt vergroot en maakt het minder zwart-wit, goed/slecht, positief/negatief. Hierdoor ontstaat er begrip voor elkaar en de eigen identiteit”.
Het resultaat van deze samenwerking kunt u de komende weken gaan zien in de tentoonstelling. Het werk is tevens universeel en zeer actueel. Verschillende historische gebeurtenissen veranderen van kleur en men pleit over verschillende onderwerpen in het land voor meer openheid, transparantie, onderzoek, èn begrip voor verschillende gevoelens n.a.v. de geschiedenis.
Op de website van Soonhwa heeft zij een aantal toepasselijke quotes verzameld. www.soonhwa-kang.com
Zoals van de beroemde choreografeer Pina Bausch. Human emotion was at the epicentre of her oeuvre. Pina Bausch: “I am not interested in how people move, but in what moves them’.
Zeno-x Gallery “East Asian painters perceive the landscape very differently from Western artists. In the West, we are generally in the habit of seeing figurative painting as a window on the world and in a linear perspective, while artists in the East still see themselves as an integral part of this landscape. In the West, distinct brushstrokes are generally rendered invisible, while to East Asians the brushstroke is precisely the crucial and central element. A brushstroke is the ultimate proof of the painter’s inner peace (or turmoil) and is always expressive.”
De expositie van de drie kunstenaars is t/m zondag 12 november te bezoeken in de galerie In de molen aan het Molenplein 10a in Wassenaar. Op vrijdag, zaterdag en zondag van 14:00 tot 17:00 uur.
Tekst: Tom Rietveld