Van grote problemen bij de invoering van nieuwe concessies voor het openbaar vervoer is niet alleen sprake in Zuid-Holland maar ook in andere provincies. Michel Rogier, fractievoorzitter van het CDA Zuid-Holland, zal tijdens de Provinciale Statenvergadering van woensdag 29 januari a.s. pleiten voor een extern onderzoek hoe het zo mis heeft kunnen gaan met de overgang van Arriva naar Qbuzz in Zuid-Holland Noord. Hij wil daarbij ook de ervaringen in andere provincies betrekken. Een moeizame start van nieuwe openbaar vervoer concessies lijkt namelijk ook in andere provincies eerder regel dan uitzondering.
Het CDA Zuid-Holland is enorm geschrokken van de problemen in het busvervoer in de regio Zuid-Holland Noord. Sinds de wisseling half december 2024 van Arriva naar Qbuzz als nieuwe vervoerder in deze regio regent het klachten van reizigers die letterlijk en figuurlijk in de kou staan. Bussen rijden niet op tijd of komen helemaal niet opdagen. Chauffeurs zijn onbekend met de route en stoppen op verkeerde plaatsen. Ook rijden er dieselbussen rond in plaats van de beloofde electrische bussen.
Het lijkt een herhaling van de start van de concessie van Qbuzz voor de Drechtsteden in 2018. Ook toen ging het mis en tot op vandaag zijn er klachten. Provincies als Groningen, Friesland, Overijssel en Brabant kampen met dezelfde problemen bij de overgang naar een nieuwe concessiehouder. Voor het CDA is de maat vol en moet er worden onderzocht waar het mis gaat bij het inschrijven voor aanbestedingen en toekennen van een concessie, bij voorkeur samen met andere provincies.
Provincies hebben de taak om voor goed, betrouwbaar en betaalbaar openbaar vervoer te zorgen. Fractievoorzitter Michel Rogier: “Nu duidelijk is dat procedures met concessieverlening in veel provincies niet goed uitpakken is het hoog tijd om te kijken hoe het anders en beter kan. We willen onze inwoners toch niet de dupe laten worden van nalatige vervoersbedrijven?”