Nog drie dagen is de gastexpositie van de Voorschotense Kunstkring te bewonderen in Galerie De Molen aan het Molenplein 10 in Wassenaar. Tot en met zondag 16 november is de galerie geopend op vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur.

De tentoonstelling toont hoe levendig en veelzijdig de hedendaagse beeldende kunst is. De deelnemende kunstenaars – Jacqueline van der Grijn, Jan van Luijn, Celine Michel, Ben Jansen, Harald Berends, Maria Starke-Milkó, Fanny Mazure, Nikki Laycock, Jolanda van de Laar, Patty van Hoften, Ina Versteeg, Hans Spinnler, Marian Smit, Ankie de Reus, Ilhan Yildirim, Lucy de Kruijf en René Polak – vertegenwoordigen uiteenlopende stijlen en disciplines.
Vier van hen lichten we hier uit, maar ieder van de zeventien kunstenaars draagt bij aan deze inspirerende en afwisselende expositie. Een goede reden om nog even langs te gaan!
Patty van Hoften – Schilderen los van het doek
Met haar ‘banieren’ zoekt Patty van Hoften de vrijheid van het schilderen buiten het traditionele doek. “Ik wilde van de muur af,” vertelt ze. Ze werkt op rijstpapier en laat zich inspireren door modellen – vaak dansers – die ze samen met andere kunstenaars in Amsterdam uitnodigt. “Het gaat om aanwezigheid, om het zijn. We schilderen snel, intuïtief, in contact met het model.”Haar werk is expressief en vloeiend, zonder de drang tot perfectie. “Zodra ik iets mooi ga maken, stop ik. Want dan verlies ik de echtheid.” De banieren tonen geen idealen van het lichaam, maar de energie van het moment – puur, eerlijk en vol beweging.
Marian Smit – Illustraties met een fabelachtig randje
Marian Smit werkte samen met schrijfster Mirjam Windmeijer aan het boekje De fabel van de Mol. “Normaal maak ik grote schilderijen,” vertelt ze, “maar Mirjam had een fabel geschreven en vroeg of ik het wilde illustreren. Gewoon voor de lol – en het pakte verrassend goed uit. “De illustraties, mooi ingelijst en combineren tekst en beeld in perfecte balans. “De tekening mag de tekst niet overstemmen, maar moet die versterken,” legt Marian uit. De reeks werd enthousiast ontvangen; veel werken vonden al snel een nieuwe eigenaar. “Het was een experiment, maar wel een waar ik veel plezier aan heb beleefd. Er liggen al ideeën klaar voor nieuwe fabels.”

Hans Spinnler – Inspiratie uit een Schots kloosterboek
De schilderijen van Hans Spinnler zijn geïnspireerd op The Book of Deer, een tiende-eeuws Schots kloosterhandschrift dat in Cambridge wordt bewaard. “Ik vond ooit een boek daarover in een antiquariaat,” vertelt hij. “De primitieve monnikentekeningen fascineerden me – grafisch, krachtig en eenvoudig.”Wat begon als natekende studies groeide uit tot een eigen beeldtaal. “Vroeger kopieerde ik ze, nu werk ik er vrij op door.” Spinnler voegt kleur toe aan de oorspronkelijke zwart-witte motieven en laat zo een oude wereld herleven. “Dat kleine boekje is in zijn eenvoud iets groots – een bron van oeroude symboliek die me blijft inspireren.”
Ben Jansen – De poëzie van oud ijzer
Voor Ben Jansen is metaal geen afval, maar een bron van verhalen. Hij struint sloopterreinen af op zoek naar bijzondere stukken. “Mijn lievelingsmateriaal is ijzer,” zegt hij. “Een scheepswand, een ketting, een stuk transportband – het moet gewoon kloppen.”
In zijn atelier stelt hij vormen samen tot krachtige sculpturen. “Soms ligt er iets maanden te wachten tot het juiste stuk erbij past.” Zijn werk ademt kracht en symboliek, zoals in een beeld van gebogen staal met een ketting en haak. “Die haak lijkt de bocht te trekken, maar dat is natuurlijk onmogelijk – dat spanningsveld vind ik mooi.”

Zijn beelden krijgen vaak spontaan namen van bezoekers. “Een kind noemde een vrouwenfiguur ooit ‘de goede fee’. Dat zijn de momenten waarop kunst gaat leven.”
Nog één weekend te zien
De tentoonstelling van de Voorschotense Kunstkring in Galerie In De Molen, Molenplein 10 in Wassenaar, loopt nog tot en met zondag 16 november. De galerie is geopend op vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Laat deze kans niet voorbijgaan om het rijke palet aan stijlen en persoonlijkheden te ontdekken in deze sfeervolle Wassenaarse galerie.
Door Tom Rietveld









