Skip to content
Nieuws

Na fel debat: Wassenaar gaat vrijwel volledig naar 30 km/u

Avatar foto
19 december 20254 minute read
Binnenkort zullen meer van deze verkeersborden in het straatbeeld te zien zijn. Archieffoto. Fotocredit: gemeente Wassenaar

Het leek op een moeilijke bevalling, maar de gemeenteraad heeft dan toch ingestemd met het wegencategoriseringsplan. Dat gebeurde na een lang debat, verspreid over twee raadsavonden. De uitkomst is dat 30 kilometer per uur de norm wordt op vrijwel alle gemeentelijke wegen binnen de bebouwde kom. Het besluit treedt in werking op 27 februari 2026. Slechts vijf wegen blijven een maximumsnelheid van 50 km/u houden.

Vijf wegen uitgezonderd van 30 km/u

Volgens het college van VVD, CDA, D66 en PvdA draagt de verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km/u bij aan verkeersveiligheid, leefbaarheid en een eenduidiger verkeersbeeld. De keuze volgt op een lang proces, waarin een door de raad ingesteld burgerberaad zich uitsprak voor 30 km/u als nieuwe standaard.

Tegelijk erkent het college dat het besluit afwijkt van deskundig advies. Verkeersadviesbureau Royal HaskoningDHV, vervoerders, de MRDH en de nood- en hulpdiensten adviseerden om vast te houden aan een zogenoemd assenstelsel, met 50 km/u op belangrijke doorgaande routes. Het college kiest er echter voor het burgeradvies zwaarder te laten wegen, met een beperkt aantal uitzonderingen.

Die uitzonderingen betreffen de Katwijkseweg (tussen Klip en dorp), de Papegaaienlaan, de Groot Haesebroekseweg, de Stoeplaan (tussen Wittenburgerweg en Groot Haesebroekseweg) en de Wittenburgerweg.

Grip op de gevolgen van 30 km/u

Met een tiental amendementen en twee moties probeerde de gemeenteraad haar stempel te drukken op de besluitvorming. Het debat – soms fel, soms bijna verkiezingsachtig van toon – spitste zich toe op de vraag of de raad voldoende grip houdt op de gevolgen van het nieuwe snelheidsregime voor hulpdiensten en bereikbaarheid.

VVD, CDA, D66 en PvdA waren bereid het wegencategoriseringsplan te steunen, maar alleen als er structurele waarborgen kwamen. Zij namen daarom het initiatief voor een amendement dat het college verplicht tot halfjaarlijkse rapportage aan de raad over de aanrijtijden van ambulance, brandweer en politie. Volgens deze fracties was dat nodig om verantwoordelijkheid te nemen zonder het besluit opnieuw uit te stellen.

GroenLinks en Lokaal Wassenaar steunden het amendement, omdat het volgens hen bijdraagt aan transparantie en bijsturing tijdens de uitvoering. Zij benadrukten dat monitoring geen zwaktebod is, maar een logisch onderdeel van zorgvuldig beleid.

Aan de andere kant stonden Hart voor Wassenaar en Democratische Liberalen Wassenaar (DLW) kritisch tegenover het amendement. Zij vonden dat monitoring achteraf onvoldoende bescherming biedt tegen risico’s voor bereikbaarheid en hulpdiensten. Volgens deze fracties kan schade aan openbaar vervoer of aanrijtijden al ontstaan voordat de raad kan ingrijpen. Ben Paulides (DLW) bleef om die reden ook tegen het gehele voorstel stemmen.

Wethouder: “Politieke keuze, met oog voor de praktijk”

Wethouder Wim Koetsier (CDA) sprak zijn steun uit voor het amendement, omdat het volgens hem past bij de politieke keuze om het burgeradvies te volgen, maar tegelijk ruimte laat om in te grijpen als de praktijk daarom vraagt. Met de steun van een ruime meerderheid werd het amendement aangenomen en nam het de laatste drempel weg voor instemming met het wegencategoriseringsplan.

Na afloop toonde Koetsier zich tevreden over het besluit. Hij benadrukte dat Wassenaar hiermee een duidelijke koers kiest, maar niet blind vooruitloopt:
Vanaf 27 februari 2026 geldt in Wassenaar 30 km/uur als de nieuwe norm. Dan zal voor 98,5% van alle wegen in Wassenaar de snelheid van 30 km/uur gelden, vier doorgaande wegen met een vrij liggend fietspad blijven 50 km/uur. Een mooie stap vooruit voor Wassenaar wat betreft leefbaarheid, veiligheid en duurzaamheid. Het besluit is mede gebaseerd op het breed gedragen advies van het burgerberaad om in bijna heel Wassenaar naar een snelheid van 30 km/u te gaan, daarbij wel rekening houdend met de nood-en hulpdiensten en het openbaar vervoer. Ook was het bijzonder om te zien dat het voorstel breed gedragen werd in de raad, en bijna met algehele stemmen werd aangenomen.

Deel dit artikel
Tags
30km/uurRaadsvergaderingWassenaarWegencategoriseringsplan
Gerelateerde artikelen

Geen reacties

Back To Top