Wassenaar – Antoon Claassen: “Liever een boortunnel onder de grond dan een snelweg erop” Afgelopen zaterdag trotseren GroenLinks-leden in de regio en hun sympathisanten de winterse kou om nog eens uit de doeken te doen dat de RijnlandRoute overbodig is. Voorschotenaar Fer von der Assen en de Wassenaarse GroenLinks-voorman Antoon Claassen spreken de aanwezigen toe. “Als de provincie toch zijn zin wil doordrijven”, betoogt Antoon Claassen nog eens, “laat zij de snelweg dan in een geboorde tunnel aanleggen die bovendien goedkoper is dan een snelweg op maaiveldniveau. Goedkoper en zonder het landschap of milieu noemenswaardig aan te tasten.”
De laatste januarisneeuw komt neer op de toch al witte polders bij de Stevenshofjesmolen als de groen-verdedigers zich verzamelen in het poldergebied op de grens van Leiden en Wassenaar. Een gure wind blaast de ruim vijftig demonstranten in het gezicht. Zij keren zich tegen de provinciale plannen om hier in het open groene gebied de RijnlandRoute aan te leggen. Het verenigde GroenLinks is daar niet van gediend.
Maar als de provincie blijft volharden dan liever een snelweg in een geboorde tunnel, zeggen de GroenLinks’ers uit de regio. Deze week buigen Gedeputeerde Staten zich opnieuw over de omstreden weg die op maaiveldniveau ongeveer één miljard euro moet kosten. Daarom wil GroenLinks dat de provincie het voorstel serieus neemt om de A4 en de A44 via de kortste route en onder de grond aan te leggen. Het initiatief hiervoor komt van de heren De Heer, Arendsen en Thunissen, drie deskundigen op het gebied van ondergronds bouwen.
Boortunnel
“Een geboorde tunnel doet niet zo veel kwaad”, zegt Antoon Claassen, “bovendien hoeft de provincie dan bij Maaldrift geen ruimtevretend knooppunt aan te leggen en blijft de Ommedijkse polder gespaard. Dat maakt de weg bovendien ongeveer € 100 miljoen goedkoper.” Daarom bieden de GroenLinks’ers Provinciale Staten een verklaring aan waarin zij het verzoek van De Heer, Arendsen en Thunissen ondersteunen die de Staten vragen om te onderzoeken of een geboorde tunnel tot de mogelijkheden behoort. Antoon Claassen: “Dat is toch wel het minste wat wij van onze provinciale volksvertegenwoordigers mogen verwachten.”