Wassenaar – “Het provinciale besluit om vast te houden aan het tracé voor de RijnlandRoute, inclusief een verkeersplein bij Maaldrift, betekent een zwarte dag voor het groen en de gezondheid”, zegt de fractievoorzitter van GroenLinks. “GS houden voet bij stuk, schepen de Leidse wijk met een snelweg in een open tunnelbak op en tracteren de polder bij Maaldrift op een verkeersplein”, zegt Antoon Claassen. De provincie zet de klok verder terug, zeggen de Wassenaarse groenen.
Anderhalf miljoen
Voor haar ‘cadeautje’ bij Maaldrift, het verkeersplein, wil de provincie ook nog eens anderhalf miljoen euro van Wassenaar incasseren. Als de Raad weigert over de brug te komen dan zal het ruimtebeslag alleen maar groter worden. De kans daarop is overigens nihil want de coalitie heeft zijn ziel met het raadsprogramma al verkocht en ingezet op een klein knooppunt bij Maaldrift.
Delfts verkeersmodel
Sinds 2005 is het verkeer niet of nauwelijks toegenomen, zo wijst provinciaal verkeersonderzoek uit. Het is dan ook niet vreemd dat het aantal files steeds verder terugloopt. “Voeg daarbij dat Delftse ingenieurs onlangs een geavanceerd verkeersmodel hebben ontwikkelt om de files nog eens met 10% terug te dringen zónder extra asflat te storten dan vraag ik me af waar de provincie mee bezig is”, zegt de voorman van GroenLinks. “Te meer daar het spitsverkeer ook al verder daalt door het thuis werken en het invoeren van Het Nieuwe Werken.”
Eén stedelijk gebied
De RijnlandRoute gaat straks het open poldergebied dwars door midden snijden, waarmee volstrekt onnodig veel groen verdwijnt en de provincie een nieuwe stap zet op weg naar één stedelijkgebied van Katwijk enLeiden tot en met Voorschoten en Den Haag dat ons dorp insluit. Het knooppunt bij Maaldrift en de open tunnelbak bij Stevenshof doen een aanslag op de gezondheid omdat de uitlaatgassen en het verkeerslawaai vrij spel krijgen. Antoon Claassen: “Met deze één miljaard snelweg tonen GS dat zij noch oog voor de bewoners, noch voor een zorgvuldig financieel beheer hebben.” GroenLinks zal zich blijven verzetten tegen de vierbaanssnelweg onder het motto ‘Zolang hij er niet ligt, kunnen we hem tegenhouden’.