Wassenaar – Zeer geachte gedeputeerde, statenleden, leden van de Tweede Kamer, Mijn excuses, als ik enkele personen niet genoemd heb. Hopelijk neemt U drie minuten de tijd, om deze mail te lezen! Het is voor mij een wanhoopsdaad om U te bereiken!
Sinds 1987 ben ik inwoonster van Leiden en woon langs de A44 op de grens van Leiden en Wassenaar. Sinds jaren wordt gesproken over de Rijnland Route. Nu wordt binnenkort, a.s. woensdag, de definitieve beslissing genomen, waarna het inpassingsplan volgt. Tot mijn grote verdriet schijnt er besloten te zijn, dat onze huizen, te weten tien huizen aan de Ommedijkseweg te Leiden, gesloopt gaan worden!
Om te beginnen, wil ik U laten weten, dat wij nog nooit benaderd zijn door de gemeente Leiden, waarvan de burgemeester, gezellig rondfietsend door de stad, aangeeft dat het allemaal geweldig is in Leiden. Enfin, wij zitten natuurlijk niet in het centrum! De wethouder van de V.V.D. heeft ons zelfs verteld, tijdens een bijeenkomst nooit geweten te hebben dat hier huizen staan!!
Bovendien zijn wij helemaal nooit benaderd door G.S. of P.S. om mee te praten, om bij bijeenkomsten over dit onderwerp te komen, nooit gevraagd bij welk overleg dan ook. Wij zijn wellicht bewust overal buiten gehouden?
De projectontwikkelaar, de heer B. Driesse, beweert gewoon, tijdens een bijeenkomst, dat hij bij mij is geweest! Een pertinente leugen. Verschillende bijeenkomsten hebben wij, op eigen initiatief bezocht, daar steeds dringend verzocht ons te informeren, maar het heeft nooit geresulteerd in een uitnodiging! Op de, volgens ons weten, laatste bijeenkomst van G.S. in mei 2013 in Holiday Inn te Leiden, heb ik mevrouw de Bondt hier heel duidelijk, via de microfoon op aangesproken. Zij bood openlijk excuses aan en beloofde bij mij langs te komen.
Op 25 april j.l. is zij inderdaad geweest met herhaaldelijke excuses, begrip voor mijn situatie enz.enz. Het was een prettig gesprek en mijn vertrouwen in haar nam een beetje toe! Alle uitnodigingen en informatie zou ik nu zeker ontvangen! Helaas bleef het hierbij. Nooit meer iets gehoord. Daarna schijnen er weer bijeenkomsten geweest te zijn, op uitnodiging, waar wij achteraf van hoorden.
Is het de wet van Murphy, of is mijn wantrouwen volkomen terecht gebleken? Communicatie met je burgers over dergelijke ingrijpende zaken in hun leven, is m.i. bij wet verplicht. Beloftes zijn loos, worden niet nagekomen. A.s. woensdag zal P.S. wederom beslissen over de Rijnland Route en dus over mijn huis en mijn verdere leven.
Ik stuur U deze mail, om voor mezelf de zekerheid te hebben, er alles aan gedaan te hebben om deze beslissing in eerlijkheid te nemen. Hoe kan het bestaan, dat P.S. dadelijk een beslissing neemt over een weg, die op foute feitenverzameling is gebaseerd? De weg moest er komen omdat vliegveld Valkenburg dicht ging en er daar 5000 huizen gebouwd zouden worden. Deze moesten een ontsluitingsweg krijgen. Aangezien er momenteel niemand zijn vingers brandt aan het bouwen van 5000 woningen, gaat dat plan niet door. Helaas, de weg moet er wel komen. Nu ineens voor ontsluiting van de Bollenstreek!!!
* het verkeer neemt niet toe, maar juist af.
* De weg kost tot nu toe een miljard voor slechts 4 km.
* Nut en noodzaak zijn NOOIT aangetoond, die discussie is nooit gevoerd.
* Eventueel alles onder de grond door is nooit goed en eerlijk bekeken.
* Het bedrijfsleven is voor deze weg, zij betalen vijf miljoen mee, maar berekenen dit bedrag door aan hun klanten! Wij burgers betalen dus deze weg.
* Voor onderhoud van deze weg zal 20% van de opcenten uitgegeven worden aan 1% van de wegen in Zuid-Holland!!!
Wij zijn toch ook gewone burgers, die U gekozen hebben, maar waarom worden wij zo behandeld? Waarom wordt mijn ( al 35 jaar) bezit afgenomen, zonder dat ik daar iets van heb gehoord of dat mij uitleg is gegeven? Zomaar ontdek ik bij toeval dat mijn huis van de kaart geveegd is!! Zijn deze zaken verantwoord in een land, waar zeven miljard extra moet worden bezuinigd, de pensioenen krimpen, de armoede onder de bevolking toeneemt, de zorg een grote puinhoop is en waar je als buitenlander hier zomaar verschillende toeslagen kunt krijgen ????? Hoe kan de V.V.D. en anderen hier verantwoording voor dragen, terwijl er nu al een overschrijding van 12 miljoen is, of is dit wederom een prestigeproject net als:
– De Betuwelijn begroot 2,5 miljard uitgekomen op 4,7 miljard
– De H.S.L. 3,5 miljard nu al 7,8 miljard (niet af)
– De Noord-Zuidlijn 1,46 miljard nu 2,2 miljard en in 2017?
– De tweede Coentunnel 1,2 miljard nu 2,4 miljard.
– De Fyra??
Worden deze werken door de projectontwikkelaars zo laag mogelijk voorgespiegeld om medestanders te winnen? Bij afronding blijkt dat iedereen belazerd is. Waarom laten politici zich in die fuik drijven en komen daar vervolgens niet meer uit? Laat in hemelsnaam de mensen, die ook dit fiasco op hun naam willen zetten, de rug rechten en de moed verzamelen a.s. woensdag en NEE stemmen i.v.m. de grote waanzin van dit project. Laten we later niet op moeten draaien voor dit wel van te voren genoemd falen.
Met veel dank voor Uw tijd, vriendelijke groet,
Carla Bomhof-van Traa.