Wassenaar – Wat zal 2014 ons brengen? Hoe gaat het verder met de crisis en hoe passen we ons daarop aan? Wat doen we in onze vrije tijd? Beleven we vakantie aan de Wassenaarse slag of gaan we op reis? Genoeg vragen om eens grondig door te nemen met iemand die zich beroepshalve met trends bezighoudt. In Theepaviljoen de Horsten ontmoet ik Wassenaarse Lieke Lamb – die samen met haar man Richard Bureau Trendwatcher.com runt.
Wetenschap of glazen bol?
Richard en Lieke zijn als trendwatchers gespecialiseerd in het in kaart brengen van technologische ontwikkelingen. Richard zag ruim twintig jaar geleden de revolutionaire mogelijkheden van internet, in de periode waarin voor de meesten van ons de fax het geëigende communicatiemiddel was. In de slaapkamer van hun tweekamerappartementje begon hij zijn bedrijf. Ondernemers informeren over ‘de digitale snelweg’ was zijn belangrijkste missie.“Er was destijds veel weerstand, want vrijwel niemand wist wat het begrip ‘digitale snelweg’ inhield. Maar Richard geloofde heilig in internet en specialiseerde zich in bedrijfskunde en ICT. Waar Richard mee bezig was, pakte me zo dat ik me er ook in ben gaan verdiepen.” “Hoe spot je die trends?” vraag ik Lieke. “Door veel te lezen, toonaangevende beurzen, laboratoria en bedrijven te bezoeken en cijfers te analyseren. Natuurlijk kan ik de toekomst niet voorspellen, maar ik kan wel het landschap in kaart brengen. Ik klim als het ware hoog in een boom en inventariseer van daaruit de jungle waarin we verdwaald zijn: ik zie het ravijn, het dichte bos, de beren en het pad. Het is vooral logisch nadenken en vooruitzien, en natuurlijk ontwikkel je in de loop der jaren een soort fingerspitzengefühl. Je legt de puzzelstukjes bij elkaar en dan krijg je een idee van de ontwikkelingen die daadwerkelijk gedragsveranderingen teweeg zullen brengen” ,zegt Lieke bevlogen. Aan trendswatchen komt dus geen glazen bol te pas en het is zeker geen koffiedik kijken.
De kracht van technologie
Technologie is de basis van elke ontwikkeling en is van alle tijden, van nu, maar ook al ten tijde van de Neanderthalers. Alleen stijgt het op dit moment het voorstellingsvermogen van velen te boven en volgt het tempo van innovaties elkaar snel op. Wie had er een paar jaar geleden van 3D-printing gehoord? Deze printer produceert op basis van digitale bouwtekeningen driedimensionale objecten, en dat met een grote diversiteit aan materialen. In de architectuur, mode en design zie je dat het al veel wordt toegepast en ook de medische wereld heeft de 3D-printing ontdekt. De Nederlandse Brandwonden Stichting krijgt bijvoorbeeld binnen afzienbare tijd een 3D-printer voor het herstel van zware verwondingen. Daarmee kan men neuzen en oren met behulp van lichaamseigen cellen reconstrueren. “3D-printing heeft de toekomst, voor kleine en grote toepassingen, ambachtelijk én wetenschappelijk. En wat denk je van Google Glass, smartwatches en flexibele LCD-schermpjes. Voor veel industrieën kan dit interessant zijn. Denk maar eens aan de modebranche. Je kunt een dergelijk schermpje integreren in kleding of in een sieraad, waarmee we bijvoorbeeld onze hartslag kunnen meten” ,vertelt Lieke vol overtuiging.
Lieke met de Google Glass
Opa en oma zijn hip
Ook al wordt ons leven in toenemende mate beheerst door hightech, er is wel degelijk een keerzijde, namelijk die van de nostalgie. We breien en haken weer, we bakken cupcakes, we doen familiespelletjes, we halen vintage en retro-meubelen in huis en versieren onze (bak)fietsen met bloemetjes. Bij cult-liefhebbers zijn de polaroidcamera en vinyl langspeelplaten nog altijd populair. We staan weer met z´n allen in de keuken uitgebreid te kokkerellen. En verkiezen het bruine café boven een designgelegenheid. Gezelligheid is tenslotte een van onze nationale troeven.“Heel kneuterig allemaal, maar wel met een fris sausje eroverheen. Opa en oma zijn hipper dan pa en ma. Ze gaan met hun tijd mee en hebben meer kennis van internet dan hun kinderen, tegelijkertijd geven ze daarbij ook een stukje sentiment door. Zelf speel ik regelmatig online Wordfeud met mijn tante in de US. Hartstikke leuk, want naast het spel, chatten we heel wat af. We zijn dan wel ver weg van elkaar, maar online stelt die afstand niets voor. En mijn tante houdt op een speelse manier haar Nederlands bij.” Lieke is heel stellig en enthousiast over hoe internet en sociale media kansen biedt en mensen met elkaar verbindt. “Sommigen vinden dat het gebruik van ´social media´ asociaal gedrag bewerkstelligt, maar het is maar net hoe je er mee omgaat. Er zijn al zoveel leuke en sociale initiatieven via de nieuwe media ontstaan.”
Vrijetijdsbesteding
Tegenwoordig boeken we onze vakanties online, lezen we reviews op Tripadvisor en Zoover. We gaan minder vaak, minder lang en vaker in eigen land op vakantie dan een aantal jaar geleden toen ´the sky the limit´ was. Nu gaan we voor een unieke beleving. Een van de opvallende trends is ‘social travelling’. Je huurt of wisselt van woning en laat je gidsen door een ´local´, ver weg van de gebaande paden. Lieke: “Ook daar speelt technologie een grote rol. De groei van online bemiddelingssites voor uitwisseling van huizen als Wimdu en Airbnb is enorm. En ook de online reisorganisatie ‘Eliza was here´ speelt slim in op de vakantieganger, die kleinschalige ongerepte reisbestemmingen zoekt.” Verre exotische bestemmingen staan minder vaak op ons lijstje dan voorheen, maar we gaan wel steeds meer met de hele familie op stap. Als we voor eigen land kiezen, zijn de badplaatsen nog steeds favoriet. Glamping, het boerenbed, boomhutten, kampeervlotten en andere unieke buitenlocaties spreken een grote groep mensen aan, die even van het buitenleven willen genieten.
Puur natuur
En die trend gaat verder dan onze vakanties en vrijetijdsbesteding. We gaan bewuster om met onszelf en onze omgeving. In Amerika heeft Michelle Obama de trend gezet met haar moestuin bij Het Witte Huis. In het land van hamburgers en andere fast food is urban farming – verticaal tuinieren – een ware trend. Leegstaande panden, braakliggende terreinen en daken worden omgebouwd tot stadse landbouwprojecten.“Door het telen met LED-verlichting is zonlicht niet meer nodig en kunnen de gewassen gestapeld worden. Dat biedt nieuwe kansen, is minder milieubelastend en bespaart veel ruimte. Wij willen eerlijke ambachtelijke producten van Hollandse bodem. In Wassenaar hebben we sinds kort een Eko Plaza en in het voorjaar en de zomer maandelijks een Pure Markt. In de Bosrand staat een stalletje met verse producten uit de boomgaard van Landgoed De Olmenhorst. Er zijn steeds meer mensen met ondernemingszin en een passie voor pure smaken en producten. Zo is een vriendin van mij zich gaan specialiseren in het inmaken en wecken van chutneys. Wat vroeger een geitenwollenimago had en alleen voor de milieufreaks was, is nu helemaal in. Het is een kleine, maar zeer krachtige trend.” Ook topkoks doen mee aan deze ontwikkeling, hangen hun Michelinsterren aan de wilgen en koken met verse streekproducten. Eten bij de boer – in de stallen tussen de koeien – is een bijzondere ervaring waar steeds meer agrariërs op inspelen. We herwaarderen onze Hollandse natuur en het platteland. TV-formats als ‘Boer zoekt vrouw’ en ‘Eilandgasten’ zijn niet voor niets zo populair. En de film en televisieserie ‘De nieuwe wildernis’ is de best bezochte en bekeken Nederlandse natuurfilm en -serie ooit.
Delen en durven
“Wat brengt 2014?”, informeer ik belangstellend? “Het is het jaar van delen, duurzaamheid en durf. In Wassenaar is Kerkehout dé buurt waar het saamhorigheidsgevoel van oudsher al aanwezig is. Maar in andere wijken zie je ook steeds vaker buurtactiviteiten. Zo is bij ons in de wijk de straat-bbq weer terug van weggeweest. Er ontstaan steeds meer leuke kleine initiatieven. Peerby is een app en website, waarmee buurtbewoners spullen van elkaar kunnen lenen. Waarom een grasmaaier aanschaffen als de achterbuurman er al een heeft? Het is een sociaal netwerk dat je in contact brengt met andere buurtbewoners. Met de website Thuisgehaald kun je je kookkunsten delen met andere buurtbewoners. Je hoeft geen culinaire hoogstandjes te leveren om hieraan deel te nemen. Allemaal heel verrassend.” Lieke pakt haar iPhone en toont me nog een aantal leuke app’s, waar ik geen weet van had. “We zijn het vertrouwen in de banken, verzekeringsmaatschappijen en de overheid verloren. In deze onzekere tijd heb je durf nodig. Durf, om een andere koers te gaan varen. We hebben niet meer een baan voor het leven en moeten daarop anticiperen. Gelukkig doen we onze maskers af, we schamen ons er niet meer voor als het even wat minder gaat. We mogen gewoon weer mens zijn.”
Balance babe
Dat Lieke deelt en durft, daarvan heeft ze me inmiddels wel overtuigd. Naast haar werk als trendwatcher is zij moeder van vier kinderen in de leeftijd van 8 tot 15 jaar, schrijft ze columns voor o.a. Libelle, De Telegraaf, Mama.nl en heeft ze een webblog Balancebabes.com. “Blijf je zelf een´balance babe´ in al deze hectiek?” “Nee, helemaal niet!” ,lacht Lieke. “Ik heb het geluk dat ik een fijne thuisbasis heb, een lieve man en vier heerlijke kinderen. Ik ben gezegend met een goede gezondheid en een hoog energielevel. Ik wil de dingen die ik aanpak goed doen, maar ik ben wel minder perfectionistisch geworden. Dat het in huis af en toe een troep is en het niet het toonbeeld van perfectie is, dat is dan maar zo. Ik wil gewoon een leuke moeder zijn die aandacht voor haar kinderen heeft en met een kop thee na school er voor hen is. En daarnaast geniet ik ervan om met de kinderen naar buiten te gaan, de natuur in, je kop even leegmaken. Wandelen in de Horsten en klauteren op de Seringenberg, hutten bouwen en fikkie stoken of met de hond naar de Paauw fietsen.” Maar dan wel met de iPhone met leuke apps zoals ‘Los in ’t Bos’ in de hand, die de natuur nog leuker en spannender maken.“Mijn gezin gaat echt voor alles!”, besluit ze trots.
© Manon van Schaik
Gespot in Wassenaar
In ‘Gespot in Wassenaar’ gaat Manon op zoek naar Wassenaarders met een favoriete buitenplek of bijzonder buitengevoel in Wassenaar. Een bekend stukje of juist een geheim stukje Wassenaar. Een buitengevoel of -plek waar anderen even van mogen meegenieten. Heeft u zelf een mooi verhaal bij een bijzondere plek of buitenbelevenis, stuur dan een mail naar info@wassenaarders.nl.