Wassenaar – Op 12 mei heeft minister Henk Kamp maar liefst 53 nieuwe Retaildeals afgesloten met gemeenten en regio’s in Nederland. Ook Wassenaar, vertegenwoordigd door wethouder Leo Maat was aanwezig in Den Haag om een Retaildeal te tekenen met de minister.
In de Retaildeals versterken gemeenten of regio’s hun winkelgebieden in nauw overleg met winkeliers, horeca, vastgoedondernemers, culturele instellingen en bewoners. Ook wordt vastgelegd op welke locaties winkels kansrijk zijn en op welke locaties niet. Voor winkelbedrijven is duidelijkheid hierover van belang om te besluiten of zij zich wel of niet willen vestigen in een gemeente. Zo wordt door de afspraken in de Retaildeals leegstand voorkomen. Kamp: “We gaan door met het sluiten van Retaildeals met gemeenten, en vanaf nu ook met provincies, omdat maatwerk in de regio belangrijk blijft bij het aantrekkelijk en eigentijds houden van onze winkelgebieden en dorpscentra.”
De gemeente Wassenaar maakt al jaren actief werk van haar detailhandelbeleid. Zo is er onlangs nog samen met winkeliers en vastgoedeigenaren een visie opgesteld voor het centrum van Wassenaar met de kernwaarden: persoonlijk, stijlvol en authentiek en een concreet actieplan voor alle partijen om het centrum verder te versterken. Door deze visie, het actieplan en de samenwerking met winkeliers en pandeigenaren kwam Wassenaar in aanmerking voor een Retaildeal. Hiermee krijgt de gemeente Wassenaar onder andere toegang tot landelijke expertise met betrekking tot het versterken en transformeren van winkelgebieden.
Namens Wassenaar tekende wethouder Leo Maat de Retaildeal. Maat: “De landelijke Retaildeal houdt in dat wij ons als gemeente gaan inzetten om onze detailhandel te versterken en toekomstbestendig te maken. Onze winkelcentra staan er goed voor maar dit biedt geen zekerheid voor de toekomst gezien alle snelle ontwikkelingen die gaande zijn. Gezamenlijk met winkeliers en pandeigenaren willen wij daarom blijven werken aan het versterken van onze winkelgebieden. Voor ons geeft de Retaildeal toegang tot specifieke kennis en gebruik van een landelijk netwerk op het gebied van retail. Ik zie het ook als een erkenning dat we met ons huidige beleid en plannen op de goede weg zijn”.