Wassenaar, een mooi dorp. Met veel groen. Maar ook met steeds meer verkeer. HartvoorWassenaar heeft daar uitgesproken standpunten over.
20 jaar geleden beperkte verkeersoverlast zich tot Tina dagen op Duinrell en wanneer het een top stranddag was. Files op de A44 waren een uitzondering.
En parkeerproblemen hadden we nog nooit van gehoord. Was voor de grote stad.
Maar de A44 werd steeds drukker. Zo druk zelfs dat het voor nogal wat automobilisten sneller is om door Wassenaar te rijden, niet via de A44, maar letterlijk door het dorp. De capaciteit van de A44, 70.000 autobewegingen per dag is bereikt, en 15.000 tot 20.000 auto’s slingeren zich dagelijks door Wassenaar heen.
Toen de raad het plan van Museum Voorlinden (een parel voor Wassenaar) goedkeurde, hield ze geen rekening met het verkeer dat dit zou veroorzaken.
In Wassenaar zelf worden tot 2030 nog 1000 woningen gebouwd. 1500 auto’s er bij en 5000 extra autobewegingen per dag. Op het terrein van het schooltje “Den Deijl” worden ten minste 48 woningen gebouwd, drie verdiepingen. Er worden bijna 100 nieuwe wooneenheden voorzien op de Burgweij. zonder parkeervoorziening. In het havengebied komt een forse uitbreiding. Maar met verkeers- en parkeertoename wordt geen rekening gehouden.
Een hele grote klap komt wanneer Valkenburg wordt bebouwd, vanaf 2022. Ten minste 5000 woningen. De provinciale VVD wil onderzoeken of het er nog meer kunnen worden. De verwachting is richting 7000 woningen. En die zullen voor een stevige toename van verkeer in Wassenaar zorgen. Dat ga je echt merken.
Verkeer brengt overlast met zich mee, gevaar voor fietsers, veel stikstof en andere rommel, en vermindering van woonplezier. Als Wassenaarder wil je dit niet.
De coalitie onder leiding van de VVD heeft op verkeersgebied weinig laten zien gebeuren. Behalve een verdere toename. Geen tunnel en geen oplossing voor sluipverkeer.
Ons standpunt is duidelijk: We willen af van het sluipverkeer. Nul sluipverkeer. Punt. Dat is technisch heel goed mogelijk en in andere gemeenten kan het wel.
Wat we ook zien is dat bij het nemen van beslissingen geen rekening wordt gehouden met de verkeersgevolgen. Dat probleem is niet van nu. Mogen ze later oplossen.
HartvoorWassenaar vindt dat je bij iedere beslissing rekening moet houden met de verkeersgevolgen.
Voor ons is de verkeersproblematiek in Wassenaar echt een hoofdpunt voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2022. Het moet serieus genomen worden.
HartvoorWassenaar, Henri Hendrickx
Solide, voor een mooi dorp