Je kunt ieder probleem op zich bekijken, maar je kunt ook problemen met elkaar in verbinding brengen. En wat je dan wel eens ziet is dat het ene probleem helpt om het andere op te lossen.
Er is al jarenlang een trend gaande dat steeds meer winkels verdwijnen. De meeste gemeentes weten dat die trend zal blijven. Internet neemt veel over, en daarnaast krijg je regionale super-shopping-centra zoals Leidsenhage, die heel veel klanten uit de wijde omgeving naar zich toe zuigen. Door corona wordt deze trend zelfs nog versneld. En ten slotte, de economie is niet heel goed, dus mensen zullen minder uitgeven. En we moeten maar afwachten wat er na de crisis aan winkels nog in de winkelstraten blijft.
Goede gemeentes zijn realistisch en doen wat met die wetenschap. Die hebben een visie, een plan. Zij realiseren zich dat over 10 jaar er zeker minder winkels zijn en vooral dat nogal wat panden leeg komen. Die gemeentes bedenken dat het beter is om dat kleinere aantal winkels dicht bij elkaar te brengen, dan verspreid te laten over het oorspronkelijke winkelgebied, waarbij veel leegstand gaat ontstaan. Zo hou je een kern, waar iedereen samenkomt. En zo vergroot je de kansen van de ondernemers op een succesvolle toekomst.
Dat kost tijd, maar als je daar niet aan begint heb je later grote problemen. En het is nogal een klus. Je moet er bovenop zitten. Maar dan behoudt je een kleiner, maar levendig winkelcentrum, inclusief de nodige horeca.
In Wassenaar denkt men niet zo. Men hoopt dat het volledige winkelgebied zal blijven bestaan. En om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken gaat er maar liefst €3,5miljoen uitgegeven worden aan verfraaiing van het winkelgebied. Zoals gezegd, met de hoop dat het allemaal weer goed komt. Maar nu al staan er meer dan 20 winkelpanden leeg, en dat zal alleen maar meer worden. En die lege winkels liggen dan aan een fantastisch nieuw aangelegd winkelgebied. Dat brengt echt niet meer bezoekers.
HartvoorWassenaar heeft tegen deze (zeer hoge) uitgave gestemd. Niet omdat wij tegen het aantrekkelijker maken van het winkelgebied zijn, maar vooral omdat we eerst willen weten wat het uiteindelijke winkelgebied gaat worden. Daarbij is van groot belang dat de vraag gesteld wordt voor wie het centrum bedoeld is en waarom mensen er naar toe willen komen. En als je dan een plan hebt kun je investeren. En dan zul je ook zien dat, om hetzelfde te bereiken, je veel minder hoeft uit te geven.
Nu het andere probleem. Wassenaar heeft van de provincie de instructie gekregen om de komende 10 jaar 1000 woningen te bouwen. Wij vinden dat te veel, en zullen streven naar vermindering van dit aantal. Maar los daar van. Wanneer je weet dat het aantal winkels zal afnemen, dan ga je het winkelgebied kleiner maken. De winkeliers buiten dat winkelgebied probeer je te overtuigen om naar binnen het winkelgebied te verhuizen. Ook in hun voordeel, anders liggen ze er wat verloren bij. En wat buiten het winkelgebied ligt wordt weer omgebouwd tot woning.
Welke winkels zouden naar binnen het winkelgebied kunnen verhuizen? We denken aan het stuk van de Langstraat van af “Broeders” tot aan de kerk. En aan de Gravestraat en Kerkstraat. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Op die manier krijg je er ook 30 woningen er bij. Net buiten het winkelcentrum. Voor het ene probleem ontwikkel je een oplossing, waarmee het andere probleem voor een stukje wordt opgelost.
Wij van HartvoorWassenaar, wij denken in mogelijkheden.
HartvoorWassenaar, Henri Hendrickx
Solide, voor een mooi dorp