Skip to content

HartvoorWassenaar: Hoofdstuk Verkeer deel 4

29 september 20213 minute read

We hebben het de afgelopen weken gehad over het verkeer in en bij Wassenaar. Vier jaar geleden was het een van de belangrijkste onderwerpen van de verkiezingen. En bij de komende verkiezingen (maart 2022) zal het verkeer nog belangrijker zijn.

Want het is teleurstellend dat in de afgelopen vier jaar niets gebeurd is. Voor de N44, de hoofdoorzaak van de verkeersoverlast in Wassenaar, werd bedacht dat er vier denkrichtingen zijn. Dat was alles. Geen oplossingen. En er wordt verder niets mee gedaan.

Op zich was dit al een teleurstelling. Maar de hoop kon vervolgens gevestigd worden op het verbeteren van het verkeer in Wassenaar zelf. Daar is zo juist een nieuw rapport met een aantal “kansen” in de raad besproken. Zoals gezegd: “kansen”. Wij vragen ons af wat je met “kansen” moet. De belangrijkste “kans” is dat we meer met de fiets doen. Daar wordt zelfs een “fietscoach” voor aangesteld.

We moeten een beetje glimlachen. HartvoorWassenaar heeft een tijdje geleden een motie in de raad ingebracht. We hebben raadsleden opgeroepen om zo veel als mogelijk met de fiets of te voet te komen. Bij de laatste telling stelden we vast dat meer dan de helft van de raadsleden nog steeds met de auto komt. Zelfs met mooi zomerweer.

Onze zorg is dat ook het rapport niet zal leiden tot verbetering van de verkeerssituatie in Wassenaar. Maar het “lijkt” of er iets aan gedaan gaat worden. Leuk voor de beeldvorming.
Het is ook een grote zorg dat dit de geloofwaardigheid van het Wassenaarse bestuur verder aantast. Veel gebabbel, weinig resultaat.

Wederom is ons opgevallen dat met de inwoners van Wassenaar door deze coalitie (VVD/CDA/D66/LW) weinig rekening wordt gehouden. Er is grote boosheid bij vele buurt- en belangenverenigingen over het feit dat met hun inbreng weinig is gedaan, en dat de “kansen” weinig zullen opleveren en zelfs nadelen kennen. En dat, na vier jaar hoop en verwachting.

Een andere grote zorg is dat we vier jaar verloren hebben, terwijl de omgeving wel verandert. Bouwen voor 25.000 inwoners op de Valkenhorst gaat zo beginnen, Leiden breidt verder uit en in de bollenstreek ook veel nieuwbouw. Allemaal meer verkeer in en om Wassenaar.

Daarbij komt dat de coalitie (VVD/CDA/D66/LW) “inzet” op de regio. In praktijk betekent dit dat de provincie bepaalt wat in Wassenaar gaat gebeuren. De provincie en de regio hebben besloten dat Wassenaar het toeristisch- en recreatiecentrum van de provincie moet worden. Het eerste plan is al op tafel gelegd. Een dag-recreatiepark bij Mijendel. Met uiteraard de daarbij horende honderden auto’s die zich door Wassenaar-zuid begeven. Ook hebben we vernomen dat de Wassenaarse slag fors zal worden uitgebreid, met een verbreding van de weg er naar toe. Meer auto’s in het centrum en noord.

Voor de duidelijkheid. We hebben al Duinrell, Voorlinden, de huidige Wassenaarse slag en het huidige Meijendel. Die brengen grote hoeveelheden verkeer met zich mee. Aan meer verkeer hebben we geen behoefte.

HartvoorWassenaar spreekt zich duidelijk uit tegen verdere groei van recreatie en toerisme.
Het brengt de Wassenaarders niets, behalve meer (verkeers-)drukte.

HartvoorWassenaar, solide en verstandig.
Voor een mooi dorp.

HartvoorWassenaar, Lijst2, Henri Hendrickx

 

Tags

GemeenteraadHartvoorWassenaarIngezondenWassenaar
Gerelateerde artikelen
Back To Top