Zonder transport staat alles stil. We rijden naar ons werk, winkels moeten beleverd worden. Een eindeloze reeks van redenen waarom transport nodig is. Transport is een onlosmakelijk deel van ons leven. We kunnen, maar ook willen, niet zonder.
Voor HartvoorWassenaar is het belangrijkste doel dat vervoer, of het nu te voet, op de fiets of in de auto is, in Wassenaar zeer veilig wordt. Dat is, vóór alles, het belangrijkste punt. We hanteren een soort 0-tolerantie voor onveilig verkeer.
Vervolgens kijken we hoe we de overlast door het verkeer kunnen verbeteren. En dan staat het sterk verminderen van sluipverkeer voorop. Sluipverkeer is per definitie ongewenst. Daarvoor is het Wassenaarse verkeersnet niet ontwikkeld. Het levert lawaai, onveiligheid, vervuiling en opstopping in Wassenaar op. Gelukkig zijn er technische middelen om sluipverkeer te voorkomen.
We vinden ook dat vrachtverkeer in Wassenaar tijdens de spits beperkt moet worden. We zijn van mening dat de maximum snelheid op de N44 niet hoger dan 50 km/uur moet zijn. De vervuiling en overlast moeten beperkt worden. Het verlagen van de maximum snelheid zal een deel van het verkeer naar de A4 dwingen. Deze is wel geschikt, en bedoeld, voor het verkeer wat nu over de N44 gaat. Vooralsnog is het verminderen van een 4-baans naar een 2-baans “Royal Park Lane” niet realistisch. Er is nog te veel verkeer. Maar vrachtverkeer moet, zodra de RijnlandRoute open is, geweerd worden van de N44.
We vinden dat, in combinatie met verlaging van de maximum snelheid op de N44, het aantal toegangen tot de N44 moet verbeteren. Nu rijden Wassenaarders kilometers binnendoor Wassenaar, om via een van de weinige aansluitingen de N44 op te kunnen rijden. Voor ons mag het Rozenplein geen onoplosbaar probleem blijven. Het is te gek voor woorden, dat we accepteren dat we er niets aan kunnen doen.
Ten slotte. 30 km/uur in heel Wassenaar. We zijn aan het wennen aan de gedachte. Voor grote delen van Wassenaar goed toepasbaar. Mogelijk dat je een aantal doorgaande wegen (waar de fietspaden gescheiden zijn), op 50 km/uur moet houden. Dit moet je goed met de Wassenaarders overleggen.
De onderhandelingen over de inhoud van beleid de komende 4 jaar staan te beginnen. Voor HartvoorWassenaar is verkeer een heel stevige. Er moet nu eens wat gebeuren.
De Wassenaarder heeft zich uitgesproken, en we zullen onze verantwoordelijkheid nemen.
HartvoorWassenaar, Henri Hendrickx
Solide. Het klopt