Beethoven voelde zich eenzaam en verlaten door zijn doofheid. Janáček voelde zich alleen door een onbeantwoorde liefde. Kruusmaa en het Pelargos Quartet voelden zich geïsoleerd tijdens de lockdown. In juni speelt Pelargos Quartet het programma ‘Intieme Brieven’ in Den Haag, Amsterdam, Arnhem en Lochem.
Het is het verhaal van isolatie dat we in de afgelopen twee jaar bijna allemaal meemaakten, in de muziekwereld misschien wel meer dan elders. Zo konden de Estse componist Alisson Kruusmaa en het Pelargos Quartet over haar speciaal voor het kwartet geschreven compositie slechts corresponderen via email en tekstbericht. Maar ‘Intieme Brieven’ vertelt ook het verhaal van Beethoven en Janáček die op hún manier geïsoleerd waren. Muziek en openhartige brieffragmenten wisselen elkaar af in een poging de belevingswereld van drie componisten en een strijkwartet te begrijpen.
Met musici uit Nederland, Polen en Engeland maakte het in 2016 opgerichte Pelargos Quartet furore met de uitvoering van Stockhausen’s Helikopter-Streichquartett tijdens het Holland Festival 2019. In hun repertoire schakelt het strijkkwartet moeiteloos tussen klassieke en hedendaagse muziek, iets dat in vrijwel alle concertprogramma’s doorklinkt, zo ook in Museum Voorlinden waar in 2019 een speciaal voor Pelargos gecomponeerd stuk werd uitgevoerd.
‘Intieme Brieven’ werd voor het eerst gespeeld tijdens de NJO Muziekzomer in Gelderland. Door de vele positieve reacties die Pelargos Quartet ontving besloten zij een crowdfunding campagne te starten om het programma vaker ten gehore te kunnen brengen. ‘Intieme Brieven’ wordt twee keer in Den Haag uitgevoerd (Theater Branoul en De Blauwe Kamer). De crowdfunding loopt nog tot 3 juni. Meer info op pelargosquartet.com voor meer informatie en andere speeldata.