dinsdag 27 september 2022

A Algemeen

'Ik ben gebeld door mijn bank' - Stop oplichting

Oplichters kunnen u opbellen en zich voordoen als een medewerker van de bank. U ziet dan in uw display een bestaand telefoonnummer van uw eigen bank. Soms gebruiken de oplichters ook de naam van een bankmedewerker. Het lijkt dan alsof u echt wordt gebeld door een medewerker van uw bank.

Volgens de beller moet u uw geld ‘veiligstellen’ in verband met een digitale bedreiging of fraude. Al uw geld moet daarom worden overgemaakt naar rekeningnummers die de oplichter doorgeeft. Het zou gaan om een ‘kluisrekening’, een ‘veilige rekening’ of een variant daarop. In een enkel geval wordt naar uw inloggegevens gevraagd.

Net echt
Via de techniek die ‘spoofing’ wordt genoemd, is het mogelijk dat uw telefoonscherm een ander nummer laat zien dan het nummer waarmee een beller eigenlijk belt. Op die manier kunnen oplichters u het nummer van de bank laten zien, zodat het net lijkt alsof u echt door uw bank gebeld wordt.

Het komt voor dat ‘de bank’ u precies weet te vertellen wat uw huidige banksaldo is en wat de laatste transacties waren. In dat geval hebben de oplichters zichzelf waarschijnlijk toegang verschaft tot uw bankrekening, bijvoorbeeld middels phishing via een nep-betaallink. Ook is het mogelijke dat, via een link of bijlage in een valse e-mail, software op de computer van het slachtoffer is geplaatst. Die maakt een schermafbeelding op het moment dat je internetbankieren afsluit. Zo weten ze precies hoe uw bankrekening er op dat moment uitziet.

Ook komt het voor dat mensen gebeld worden door ‘de politie’, die dan zogenaamd naar de bank doorverbindt. Uiteraard zijn hier ‘de politie’ en de ‘bank’ niemand anders dan de fraudeurs zelf.

Advies
Uw bank zal u nooit via telefoon, sms of e-mail benaderen met het verzoek geld over te boeken of uw inloggegevens of pincode te delen. ‘Kluisrekeningen’ of ‘veilige rekeningen’ bestaan niet. Als de bank denkt dat fraudeurs werkelijk toegang hebben tot uw bankrekening, zullen zij die rekening zelf blokkeren en contact met u opnemen. U hoeft hier zelf niets voor te doen. Maak dus nooit op basis van een telefoontje of tekstbericht geld over.

Twijfelt u? Bel dan zelf met uw bank, via het telefoonnummer dat u opzoekt op de website van de bank.

Bron: Fraude helpdesk