Onlangs werd een oudere man slachtoffer van oplichting. Er werd 3700 euro van zijn rekening afgeschreven.
Hoe gaan deze criminelen te werk:
We zien dat (met name) ouderen slachtoffer worden van bankhelpdeskfraude. Ze worden gebeld door criminelen die zich voordoen als bankmedewerker en worden op geraffineerde wijze overgehaald om hun pinpas af te staan aan een zogenaamde medewerker die de pas komt ophalen.
Het gebeurt ook dat ‘bankmedewerkers’ langskomen om software te installeren op apparaten, of ouderen vragen zelf software te installeren. Ze gaan zelfs zo ver, dat er direct geld over word gemaakt naar een andere rekening.
Dit is ook helaas in deze casus ook gebeurd en daarbij is een aardig bedrag buit gemaakt.
Bent u gebeld en komt er straks iemand langs?
bel dan direct de politie (112)
Praat met jouw (groot)ouders, familieleden over deze slinkse werkwijze van criminelen. Maak dit alsjeblieft bespreekbaar.
Toch slachtoffer? Doe dan altijd aangifte.
Waar moet ik op letten?
- Uw bank zal nooit uw saldo vragen, ook niet als controlevraag.
- Uw bank zal u nooit vragen uw bankpas door te knippen om op te halen.
- Uw bank zal u nooit vragen uw geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening of veilige rekening’. Deze bestaan niet.
- Uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is.
- Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.
Wat moet ik doen?
Hang direct op, bel zelf uw bank via een algemeen bekend nummer en wacht tot u iemand aan de lijn krijgt. Dan kunt u zelf controleren of datgene wat u is verteld wel klopt.
Aan ons bureau zijn folders verkrijgbaar (Nederlands en Engelstalig) met de meest voorkomende fraude voorbeelden. Geef deze aan aan uw familieleden om dit te voorkomen.
Bron: Facebook politie Wassenaar