Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar start met ingang van 1 april 2024 met selfservice-uren o donderdag en vrijdag van 10.00 tot 13.00 uur op beide locaties. Tijdens de selfservice-ochtenden zijn er geen medewerkers beschikbaar achter de balie. Dit biedt de mogelijkheid om in de toekomst ruimere openingstijden in te voeren.
Selfservice betekent dat je zelf boeken kunt lenen en terugbrengen. Andere zaken, zoals een krant of tijdschrift lezen en het gebruik van computer, kopieerapparaat of printer is gewoon mogelijk, maar zonder hulp van onze medewerkers.
Wat is het verschil tussen fullservice en selfservice?
Op de meeste momenten blijven onze bibliotheken fullservice aanbieden. Tijdens fullservice helpen onze medewerkers je graag. Zij kunnen bijvoorbeeld vragen beantwoorden over lid worden, je pas of abonnement, of uitleggen hoe de printer werkt. Ook voor vragen over het Taalhuis of digitale overheidszaken zoals belasting, uitkeringen en toeslagen, kun je bij onze medewerkers terecht via het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO).
Bij selfservice kun je, zoals de naam al aangeeft, zelfstandig gebruikmaken van faciliteiten in de Bibliotheek. Er zijn dan wel medewerkers in de Bibliotheek aanwezig, maar zij zijn bezig met andere werkzaamheden en daarom niet of zeer beperkt beschikbaar voor vragen over bijvoorbeeld boeken, kranten en tijdschriften, of zaken zoals het kopieerapparaat.
Waarom selfservice?
Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar zet in op zelfstandigheid en gemak voor bezoekers. In onze vestigingen worden daarom in de komende jaren verbeterde technieken, communicatie en bewegwijzering ingevoerd. De focus op gemak past beter bij onze filosofie. De bibliotheek is dé plek waar iedereen elkaar kan ontmoeten, kennis kan halen en brengen en mee kan doen aan activiteiten.
De bibliotheek heeft ook een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Directeur-bestuurder Esther Habers van de Openbare Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar: “Niet voor niets stellen wij gemak voor alle bezoekers centraal in onze strategie. De bibliotheek is een laagdrempelige plek in het dorp waar iedereen naartoe kan komen en mee kan doen. Dit is een onmisbaar onderdeel in de maatschappij. Met deze stap wordt het in de toekomst ook mogelijk om vaker open te zijn voor onze klanten en bezoekers.”
Door de economische ontwikkelingen zijn de huidige fullservice-openingstijden steeds verder onder druk komen te staan. Selfservice biedt de mogelijkheid om in de komende jaren ruimere openingstijden in te voeren. Veel andere bibliotheken gingen ons hierin al voor.
Nieuw bibliotheekconcept
Jaarlijks worden de bibliotheken in Voorschoten en Wassenaar meer dan 225.000 keer bezocht. Gezien de financiële situatie van de Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar is uitbreiding van fullservice-openingstijden niet mogelijk. Daarom start Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar nu met selfservice. Hiermee leggen we de basis voor een nieuw bibliotheekconcept met in de toekomst
ruimere openingstijden en gemak voor alle inwoners.
Wij streven naar een toekomst waarbij er in de middag altijd medewerkers aanwezig zijn voor vragen en service. Want we zijn ervan overtuigd dat servicemedewerkers een cruciale rol spelen voor bibliotheekbezoekers. Van een aantrekkelijke presentatie van de collectie tot het geven van digitale tips of het maken van een praatje. Door de overige werkzaamheden deels tijdens de selfservice-uren uit te voeren, hebben onze medewerkers meer tijd voor andere taken dan helpen en informeren.
Taken die ook horen bij de bibliotheek, denk bijvoorbeeld aan het verwerken van reserveringen en het opruimen van teruggebrachte boeken zodat iemand anders die weer kan vinden en lenen. Eerder gebeurde dit vaak buiten openingstijden.
In de ochtenden zal de bibliotheek in de komende jaren vaker open zijn met selfservice. Op basis van de ervaringen en behoefte worden ruimere openingstijden in de avonden, op basis van selfservice, in de komende jaren verder onderzocht.