Vader Hans (83) begon in 1972 met één wagen, een paar vaste medewerkers en soms een extra man, die even snel uit een koffietent werd opgetrommeld. En zoon Dunke (24) is de laatste jaren net als hij vanaf 1989 begonnen het bedrijf tot in alle finesses te leren kennen door met de eenvoudigste werkzaamheden te starten. We spreken Marco Lagerberg (54), directeur van de gelijknamige verhuisgroep.
Een echt familiebedrijf dus?
‘Dat kun je wel zeggen. Behalve mijn zoon en ik zijn er ook mijn zus en enkele neven bij ons werkzaam. En daarnaast hebben we een trouwe groep medewerkers, die ook als familie aanvoelen. We zijn inmiddels met z’n dertigen en ons belangrijkste gereedschap is 7 grote en 7 kleinere vrachtauto’s. Door onze grote saamhorigheid opereren we echt als een team en is eigenlijk geen enkele verhuis- of opslagklus te groot of te klein om door ons tot volle tevredenheid van de klant te worden uitgevoerd. Bij heel grote klussen schakelen we zo nodig andere familiebedrijven, waarmee we warme banden onderhouden, in om die te klaren.’
Waar bestaat jullie orderportefeuille zoal uit?
‘Onze corebusiness is particulier verhuizen en dan van allerlei omvang. Van in onze ogen relatief kleine verhuizingen, maar ik weet heel goed hoe stressvol die voor de betreffende personen kunnen zijn tot meerdaagse verhuizingen. Daarnaast verzorgen wij ook grote projecten voor woningcorporaties, zorgbedrijven (zoals in Wassenaar Amarosa) en organisaties als bijvoorbeeld het LUMC en jaarlijks vele internationale verhuizingen en transporten. Bijvoorbeeld van expats, die terugkeren naar hun vaderland, maar ook met drie vrachtwagencombinaties naar de Salone del Mobile in Milaan om “Dutch Design” over te brengen. Wij willen klanten altijd zoveel mogelijk ontzorgen en hebben daarom bijvoorbeeld ook opslagmogelijkheden hier in Maaldrift en in Den Haag voor mensen die hun oude woning moeten verlaten en hun nieuwe even nog niet kunnen betrekken of het opslaan tijdens een verbouwing. We maken dankbaar gebruik van de specifieke talenten van elke afzonderlijke medewerker. De één zet bijvoorbeeld nu eenmaal makkelijker een kast in elkaar dan de ander. Met deze diversiteit gaan we altijd voor kwaliteit.
Hoe ziet de toekomst er voor jouw branche uit?
‘Verhuizingen blijven er altijd. Maar fossiele brandstoffen voor het vervoer verdwijnen vroeger of later helemaal. Enkele van onze kleinere vrachtauto’s zijn al elektrisch aangedreven. En de eerste grote, die op stroom gaat rijden, is ook al besteld. Het gaat om gigantische investeringen, maar als je wilt kunnen blijven afleveren in binnensteden, wat al heel snel emissieloos moet gebeuren, moet je wel. Zelf ben ik er nog niet uit of elektrisch uit een batterij of elektrisch uit waterstof voor grote vrachtwagens de toekomst heeft. Het stroomnet is nu al overbelast en dat wordt alleen maar erger. En onze 240 zonnepanelen zijn natuurlijk lang niet genoeg om dan batterijen van ons hele wagenpark te vullen. Laat staan als die wagens zich aan de andere kant van het land of elders in Europa bevinden.’
Hoe zou Wassenaar zich moeten ontwikkelen?
‘Het dorp moet ook voor jongeren aantrekkelijk blijven om te wonen, te werken en te recreëren. Met betaalbare huizen voor starters dus, zodat bedrijven als het onze, hun werknemers uit de eigen omgeving kunnen rekruteren. Sommige ontwikkelingen, zoals het toenemend kopen via internet zijn onomkeerbaar. En dat heeft ongetwijfeld ook grote gevolgen voor het winkelbestand in het centrum. Zet daarom in op kleine specialistische zaken aldaar, die echt in een behoefte voorzien en benut de vrijvallende meters als nieuwe woonruimte. Naast andere plannen voor appartementen voor senioren en jongeren om de woningmarkt los te trekken.’
En wat doe je zelf zoal in het dorp?
‘Hier heb ik mijn scholing ondergaan en mijn sport beoefend. Blauw-Zwart loopt als een rode draad door mijn leven. Mijn vader was voorzitter en ik voetbalde er in het eerste en nu af en toe nog in een veteranenteam en leidde de Businessclub. Tegenwoordig padel, fiets en wandel ik. En met mijn bedrijf ondersteun ik graag allerlei plaatselijke organisaties en activiteiten. Als hoofsponsor van Blauw-Zwart natuurlijk, maar ook de Oranjevereniging en de sinterklaasoptocht. Vaak met geld, maar ook door een wagen beschikbaar te stellen als uitvalsbasis of podium voor een openlucht gebeuren of een verhuisklus van een club binnen het dorp.’
Lagerberg Verhuisgroep
Marco Lagerberg
Marineweg 2
2241 TX Wassenaar
T: 070-5119262
E: marco@lagerberg.nl
I: www.lagerberg.nl