De gemeente Wassenaar heeft de Katwijkseweg officieel overgenomen van de provincie Zuid-Holland. Met de overdracht van het 2,1 kilometer lange wegvak krijgt de gemeente meer zeggenschap over het lokale verkeer en de verkeersveiligheid. Vanmiddag vond nabij de rotonde Katwijkseweg/Wassenaarseslag de symbolische overdracht plaats met een fotomoment.
De overdracht van het 2,1 kilometer lange wegvak, dat loopt van Katwijk richting Wassenaar, is voor de gemeente van groot belang. Verantwoordelijk wethouder Laurens van Doeveren sprak over een “langgekoesterde wens” die nu in vervulling gaat: “We willen meer regie over de verkeersstromen in onze regio. Deze overdracht stelt ons in staat beter te sturen op de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van en naar Wassenaar.”
Meer regie op verkeer en veiligheid
De wens om de Katwijkseweg in handen te krijgen is mede ingegeven door de toegenomen verkeersdrukte in de regio. Vooral met het oog op woningbouwlocatie Valkenhorst is het voor Wassenaar van belang om de verkeersstromen goed te beheren. “De Katwijkseweg speelt hierin een cruciale rol,” aldus Van Doeveren. “We willen dat doorgaand verkeer via het hoofdwegennet rijdt, niet door het centrum van Wassenaar.”
Volgens gedeputeerde Frederik Zevenbergen maakte de komst van de Corbulotunnel en de verbrede N206 de overdracht mogelijk. “Daardoor is er nu een goed alternatief voor regionaal verkeer en is de provinciale functie van de Katwijkseweg verminderd. Dat gaf ons de ruimte om in te gaan op de wens van Wassenaar.”
Van Doeveren benadrukte het belang van lokale regie: “We willen sturen op bereikbaarheid, veiligheid én leefbaarheid. Door deze overdracht kunnen we verkeersmaatregelen nemen die beter aansluiten bij de Wassenaarse situatie.”
60 kilometer per uur
De gemeente is sinds 1 juli al verantwoordelijk voor het beheer van de weg. De officiële ondertekening volgt nog, zodra het notariële proces is afgerond. De provincie draagt ook een financiële ‘bruidsschat’ bij, bedoeld voor het toekomstige onderhoud van de weg.
Een van de eerste zichtbare maatregelen wordt de verlaging van de maximumsnelheid van 80 naar 60 kilometer per uur. Daarmee wil de gemeente het verkeer ontmoedigen de route als sluipweg te gebruiken. In mei van dit jaar is al aandacht besteed aan de nieuwe maximumsnelheid op de Katwijkseweg. Een zogenaamde doseerinstallatie – een stoplicht dat in de spits verkeer beperkt doorlaat – wordt vooralsnog niet ingevoerd. “We willen eerst de effecten van de snelheidsverlaging evalueren,” aldus Van Doeveren. “Pas daarna bekijken we of aanvullende maatregelen nodig zijn.”
Nadat het bijbehorende verkeersbesluit is genomen zal de maximumsnelheid daadwerkelijk naar 60km per uur worden verlaagd en de borden en belijning daarop aangepast.