Wassenaar – Veel scholen hebben ermee te kampen, een algehele desinteresse in school na het voltooien van de Citotoets. Montessorischool Wassenaar heeft met een ludiek project ‘afstuderen op de basisschool’ toch de aandacht van de groep 8-leerlingen vastgehouden.
In de hal staan tentoongesteld van elk kind hun afstudeeronderwerpen. Zo heeft een leerling de maquette gemaakt van het Formentera House van Philippe Starck, omdat de leerling dit een mooi huis vindt en het op een unieke plek staat. Steun stichting Haarwensen is ook een mooi onderwerp dat laat zien dat de kinderen ook maatschappelijk betrokken willen zijn en hun opbrengst aan het goede doel geven. Uitgaande van de leerstof van de afgelopen acht jaar heeft menig kind door de jaren heen een specifieke belangstelling ontwikkeld voor bepaalde zaken of leergebieden. Dit vormt de basis van het afstudeerproject. Vanuit deze interesse en talent kon worden gekozen voor een bepaald onderwerp. Zo heeft een kind dat goed kan handwerken een cursus geschreven en gegeven aan de middenbouwkinderen waarbij zij als presentatieonderdeel ook een film heeft gemaakt. Een maquette van een Grieks dorp in de oudheid, de skyline van New York op ware grootte, een dierenartspraktijk, de herkomst van koffie en Starbucks, een mooi Romeins schild op ware grootte, het zijn maar enkele van de voorbeelden van door groep-8 bedachte afstudeeronderwerpen die in de school te zien zijn.
De oorsprong
Het project is ontwikkeld op de Montessorischool De Kleine Prins in Rotterdam en is bekroond met de eerste onderwijsprijs Zuid-Holland en de publieksprijs.
Presentatie
Afgelopen week vond de opening plaats. Iedere leerling presenteerde zijn onderwerp op de daarvoor ingerichte aandachtstafels. Momenteel houdt elke leerling een presentatie voor belangstellenden in de school. Enthousiasme alom van ouders, leerkrachten en scholieren. Het moge duidelijk zijn, een project dat voor herhaling vatbaar is.