Na 2.250 meter te hebben geboord vanaf het startpunt bij de A4, kwam tunnelboormachine Gaia na 6 maanden bij de Leidse wijk Stevenshof (A44) weer boven de grond. Gedeputeerde Floor Vermeulen is verheugd over het bereikte resultaat: “Wij feliciteren het team van Comol5 van harte met het bereiken van deze mijlpaal.”
Aankomst onder water
De bouwkuip van de zogeheten ontvangstschacht is voor de aankomst van de tunnelboormachine eerst onder water gezet, om tegendruk te bieden tegen het grondwater buiten de bouwkuip. De tunnelboormachine is dus onder water aangekomen in de ontvangstschacht. Vervolgens moest de ruimte tussen de tunnelwand en de wand van de bouwput waterdicht worden gemaakt en konden we het water stapsgewijs laten zakken. Het gigantische graafwiel met een diameter van 11 meter en de voorste delen van de machine worden in de komende weken gedemonteerd en over de weg terug vervoerd naar de startschacht bij de A4. Hier wordt de tunnelboormachine opnieuw in elkaar gezet. In april start aannemer Comol5 met het boren van de tweede tunnelbuis.
Bijzondere objecten
Voor de eerste tunnelbuis is 225.000 kuub grond afgegraven en zijn 7.840 betonnen tunnelsegmenten geplaatst. Projectleider Boortunnel van Comol5 Thomas Schubert: “De boortunnel ligt in een tracé met een aantal bijzondere panden en objecten, zoals het Rijn-Schiekanaal (de Vliet), de monumentale Zilverfabriek en landgoed Berbice, de TenneT hoogspanningsmasten en de spoorlijn Amsterdam — Rotterdam. Ik ben blij dat we de eerste tunnelbuis voor deze omgeving op een veilige en gecontroleerde manier hebben voltooid.”