Skip to content

Klanttevredenheidsonderzoek Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar

15 mei 20122 minute read

Wassenaar – Dienstverlening Werk en Inkomen krijgt dikke 7. Klanten van de afdeling Werk en Inkomen (voorheen Sociale Zaken) geven een dikke 7 voor hun gemeentelijke dienstverlening. Ze zijn onder andere heel positief over de persoonlijke benadering van het baliepersoneel en de duidelijke taal in folders en formulieren. Dit blijkt uit de resultaten van de eerste enquête onder alle klanten van de afdeling Werk en Inkomen van de drie samenwerkende gemeenten. Dit zijn de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Voorschoten en Wassenaar. Het doel van het onderzoek was om te horen hoe de klanten de dienstverlening in 2011 in hun eigen gemeente hebben ervaren. In 2013 wordt opnieuw een enquête gehouden en worden de resultaten vergeleken.

Positieve ontwikkelingen
Klanten waarderen hun consulenten gemiddeld met een 7,4. Dit ligt iets boven het landelijke gemiddelde. Klanten blijken goed op de hoogte van de verschillende minimaregelingen. De meest bekende regelingen zijn de kwijtschelding gemeentelijke heffingen en de bijzondere bijstand. Klanten zijn ook tevreden over hun begeleiding naar werk. Met name de snelheid en intensiteit waarmee deze trajecten van start gaan scoren hoog. Uit landelijk onderzoek van het bureau APE blijkt dat het aantal klanten dat een beroep doet op de bijstand, stijgt met 3%. In Leidschendam-Voorburg is het aantal huishoudens met een bijstandsuitkering lager, namelijk 1%. Hiermee staat de gemeente in de top 20 van de best scorende gemeenten.

Aandachtspunten
Uit het onderzoek blijkt dat er behoefte is aan verruiming van telefonische spreekuren. Daarnaast wenst de klant een meer persoonlijke aanpak gericht op de eigen situatie. De gemeente gaat met deze aandachtspunten aan de slag.

Lat hoger leggen
De wethouders Werk en Inkomen Gregor Rensen (Leidschendam-Voorburg), Inge Adema (Voorschoten) en Marc van Dijk (Wassenaar): “We zijn trots op deze resultaten. De aandachtspunten van de klanten pakken we serieus op. We blijven hard werken aan integrale dienstverlening. Van de zomer betrekken we een nieuwe locatie met een groot aantal dienstverleners die ‘werken aan werk’. In 2013 meten we opnieuw de klanttevredenheid. We willen de dienstverlening minimaal op hetzelfde niveau houden, maar het liefst leggen we de lat nog hoger.”

Tags

OnderzoekTevredenWassenaar
Gerelateerde artikelen
Back To Top