Skip to content
Fotocredit: Museum Voorlinden

Nu te zien: Fiona Banner’s actuele en recent verworven ruimtevullende installatie P E R I O D

12 september 20203 minute read

Sinds vrijdag 11 september toont museum Voorlinden de recent verworven en actuele installatie P E R I O D (2019) van de Britse Fiona Banner. Deze ruimtevullende installatie verbeeldt de huidige crisis in taal en communicatie. In een tijd van post-truth en fake news verliezen feiten het geregeld van emoties en meningen. Woorden raken langzaam maar zeker hun zeggingskracht kwijt. Banner zet met P E R I O D letterlijk een punt in de ruimte.

Een kolossale zwarte scheepsfender met een lengte van 6,5 meter bij 3,5 meter diameter wordt omringd door vierentwintig gevonden schilderijen van zeelandschappen. De slagschepen die oorspronkelijk op deze voorstellingen stonden afgebeeld, zijn overgeschilderd met donkere vlakken. Deze vormen verbeelden leestekens: het zijn allemaal uitvergrote punten uit verschillende lettertypes die in de titels worden genoemd, zoals Helvetica, Cambria en Blackletter.

In deze gevonden schilderijen zijn de slagschepen vervangen door punten uit verschillende lettertypes, de zwarte abstracte vormen representeren een crisis waarbij lettertypen, letters en woorden niet langer als betekenisdragers functioneren. – Fiona Banner
Voor Fiona symboliseert de punt de huidige crisis in taal en communicatie. Feiten raken steeds meer ondergeschikt aan meningen en emoties. Meerdere waarheden lijken naast elkaar te kunnen bestaan. Woorden verliezen langzaam maar zeker hun zeggingskracht.

Ook het stootkussen vormt een punt in de ruimte. Twee boeken van Fiona Banner, liggend op de grond als wigjes, houden de fender op zijn plaats. De titel van het werk – Falcon 59400 pt – verwijst naar het lettertype en de grootte van het betreffende leesteken. Aan de wand hangt een colofon, geschreven in een door de kunstenaar ontworpen lettertype. Door de zaal klinkt Fiona’s stem, afkomstig uit het boek dat op de grond ligt. Een raadselachtig verhaal galmt door de ruimte.

De punt vormt in een tekst een tussenruimte, een moment van stilte, van overdenking. Fiona Banner zet met de ruimtevullende installatie
P E R I O D letterlijk een punt in het museum. Voorlinden is trots met deze actuele installatie bezoekers te inspireren en te laten reflecteren op de huidige crisis in taal en communicatie. – Suzanne Swarts, directeur Voorlinden

De punt creëert een tussenruimte – net als scheepsfenders, die de klappen opvangen van de wal of een ander schip. Ook de zee vormt zo’n ruimte. De wateren op de schilderijen staan voor het Kanaal tussen de eilanden van Groot-Brittannië en het vasteland van Europa. Dat water vormt niet alleen een verbinding, maar wordt – met name sinds de Brexit – ook als een obstakel gezien. Fiona ziet hoe anderen proberen die hindernis te overbruggen: haar studio kijkt uit op een strand waar regelmatig migranten aankomen. In die zin verbeeldt P E R I O D zowel een onzeker heden als een ongewisse toekomst.

Fiona Banner
Fiona Banner (1966) is ook bekend als The Vanity Press, de (imprint)uitgeverij die ze in 1997 oprichtte. Haar werk bestaat uit sculpturen, tekeningen, installaties, boeken en performances. Ze is bekend om haar woordlandschappen (wordscapes), schilderijen met transcripties uit Hollywood oorlogsfilms. Vaak maakt ze gebruik van taal en haar fysieke vorm. Het leesteken de punt vormde al eerder een interpunctie in de tentoonstellingsruimte. Haar werk werd eerder getoond in het Museum of Modern Art in New York, Tate en Hayward Gallery in Londen en De Pont in Tilburg.

Tags

Museum VoorlindenPeriodTentoonstellingWassenaar
Gerelateerde artikelen
Back To Top