Skip to content
Fotocredit: PR

HartvoorWassenaar: sluipverkeer en er wat aan doen!

29 september 20223 minute read

HartvoorWassenaar heeft veiligheid op de weg (voetganger/fietser/automobilist) hoog in het vaandel. Zeer hoog in het vaandel. Bovendien moeten we geluidsoverlast, fijnstof, uitlaatgassen en drukte in het dorp terugdringen.

Om die redenen willen we het verkeer wat niet in Wassenaar thuishoort (sluipverkeer) weren en de snelheden van het verkeer in Wassenaar verminderen. En we willen ook dat het aantal (auto)-bezoekers voor Meijendel daalt, en voor Duinrell, Voorlinden en de Wassenaarse Slag in ieder geval niet verder stijgt. Je hebt er als Wassenaarder weinig aan, het levert alleen maar verkeer op en het is niet goed voor onze natuurgebieden.

 
We hebben de komende vier jaar een heel zware verkeersagenda. Ondanks de forse toename van verkeer in ons dorp, de afgelopen jaren, is niets gedaan om de overlast terug te dringen. En als we nu niet ingrijpen worden de problemen alleen maar groter (Valkenhorst).
Daarom is het goed dat de vier partijen in de coalitie (HartvoorWassenaar,VVD,LokaalWasseaar! en GL) elkaar stevig gevonden hebben op dit onderwerp. Het moet nu maar eens een keer gebeuren. En goed. En Wassenaar moet er echt iets van merken.
 
Er zijn wel verschillen tussen de coalitiepartijen. Zo wil de ene partij wat minder remmen op toerisme, vindt de andere partij 30km/u het belangrijkste. Wij van HartvoorWassenaar vinden alle doelstellingen belangrijk, maar we vinden dat het verminderen van sluipverkeer heel belangrijk is.  
Wanneer je de Wassenaarders vraagt wat ze belangrijk vinden, dan staat vermindering van sluipverkeer bovenaan. Over 30km/u zijn de meningen wat verdeelder. 
Wij van HartvoorWassenaar vinden dat beide projecten direct en in hoog tempo moeten worden aangepakt. 
 
Wat is de achterliggende gedachte? We hebben de strategie om sluipverkeer uit Wassenaar weg te dringen waardoor het een weg moet zoeken over de N44 en de A4. Wanneer je met een snelheidsbeperking van 50km/u de capaciteit van de N44 niet laat groeien moet het naar de A4. Plus dat de A4 toekomstige groei moet opvangen (Valkenhorst, maar ook vele andere nieuwe woningen in de omgeving). En die capaciteit is er niet. En toch is er meer capaciteit nodig op het noord-zuid traject. En die komt er door een tunnel onder de N44 om de capaciteit fors te verhogen.
 
We vinden het belangrijk om sluipverkeer uit Wassenaar te weren. Zowel vanwege het onmiddellijke resultaat van minder auto’s en dus overlast, als het strategische doel op lange termijn.

Het zou zonde zijn wanneer meningsverschillen ontstaan omdat de ene doelstelling toch belangrijker wordt gevonden dan de andere.
 
HartvoorWassenaar, Henri Hendrickx
Solide. Het klopt
 
 

Tags

GemeenteraadHartvoorWassenaarIngezondenWassenaar

Geen reacties

Gerelateerde artikelen
Back To Top