vrijdag 27 mei 2022

R Rubrieken

Ingezonden: “Onaangenaam verrast”

Ondernemend Wassenaar (OW) zegt onaangenaam verrast te zijn door een artikel in de Telegraaf, waarin verkeerswethouder Klaver het plan voor de afwaardering van de N44 aan minister Harbers van Verkeer en Infrastructuur presenteert, (DWK van 25 maart). Volgens OW staat de bereikbaarheid van de regio Wassenaar al onder druk en moeten Wassenaar en zijn bedrijven, inclusief Duinrell te allen tijde goed bereikbaar blijven. “Schrappen van een hoofdroute als de N44 is dan wel het laatste wat je moet overwegen.” OW vindt dat wethouder Klaver ‘voor haar beurt’ heeft gesproken en roept de gemeenteraad op om ‘kritisch naar het optreden’ van de wethouder te kijken.

Maar de wethouder heeft precies gedaan wat de meerderheid van de gemeenteraad van haar verlangde. In een informatiebrief aan de raad van 15 juni 2021 informeert de wethouder de raad dat “de denkrichting voor de N44 is dat deze wordt afgewaardeerd naar twee keer één rijbaan met een maximale snelheid van 50 km per uur”. In dezelfde brief wordt verslag gedaan van een participatie-traject waarbij ook OW betrokken was.

Het minderheidsstandpunt van OW is zelfs apart in de brief opgenomen. In de raadsvergadering van 21 september 2021 vertelt de wethouder de raad dat zij bij andere overheden lobbyt om steun te krijgen voor de afwaardering van de N44. De meeste Wassenaarse partijen steunen deze lobby, al vragen sommigen zich af of de lobby effectief zal zijn. OW kan het optreden van de wethouder nog steeds onaangenaam vinden, verrast kan ze niet zijn.

Ook de oproep aan de nieuwe gemeenteraad is merkwaardig. Het is in Wassenaar inderdaad zo, dat de meeste raadsleden hun controlerende taak serieuzer zouden moeten nemen. Maar veel raadsleden zijn gekozen op een programma waarin staat dat de overlast door verkeer teruggedrongen moet worden. De VVD (5 zetels) wil dat de N44 een Royal Park Lane wordt met een maximum snelheid van 50 km/uur. Ook Hart voor Wassenaar (5 zetels) wil “zo snel mogelijk een maximum van 50 km voor de N44”. Op de N44 zal de formatie tussen VVD en HvW niet stuklopen.

Het is het goed recht van OW om haar belang van een goed bereikbaar Wassenaar voor het voetlicht te brengen. Maar ten allen tijde, ten koste van alles, een goede bereikbaarheid eisen gaat de meeste Wassenaarse partijen gelukkig te ver. En door een wethouder, die succesvoller voor het Wassenaarse standpunt lobbyt dan velen verwacht hadden, in de hoek te zetten, toont OW zich een slecht verliezer van het participatietraject.

Mark Knevel