Skip to content

Alléén dit weekend een innovatief kantelbaar reddingsvlot in Brandweermuseum Wassenaar

30 januari 20153 minute read

Wassenaar – Al in 2011 is Brandweermuseum Wassenaar begonnen met de jaarlijkse innovatiedagen. Daar worden innovatieve ontwikkelingen van de brandweer getoond. In 2012 hadden we een van de eerste “drones”, een intelligent systeem van drones, bedacht door studenten van de TU Delft.

In 2012 toonden we ook het nieuwe reddingsvlot, bedacht door Jack Ruibing en ontwikkeld in samenwerking met enkele bedrijven. Het was toen nog in het ontwikkelstadium. Intussen is het op de markt gebracht onder de naam “rescue tip board” door Honor Safety in Almere.
Voor een project met een klas van de Amerikaanse school konden we een exemplaar van de “tip board” lenen. In het weekend van 31 januari en 1 februari is het reddingsvlot in het museum te zien. Daarna gaat de boot weer terug naar Almere.

Toen het vlot in Wassenaar op de Innovatiedag van 2012 werd gepresenteerd schreef Marco van Leeuwen erover:

Het reddingsvlot is ontwikkeld voor oppervlakteredding en ijsredding van drenkelingen. Met dit reddingsvlot kunnen hulpverleners een waterslachtoffer snel bereiken en effectief hulp verlenen. Hierdoor nemen de overlevingskansen voor een drenkeling aanzienlijk toe.
Het reddingsvlot is een redmiddel voor die situaties waar de inzet van boten of te lang duurt of niet mogelijk is. Het bestaat uit een snel inzetbare combinatie van een ultra compact zelf opblaasbaar reddingsvlot en een krachtige elektrische waterjet die het vlot voorttrekt (Seabob). Met deze combinatie kan een team van 2 duikers/brandweermensen zonder zelf te zwemmen bij een waterslachtoffer komen. Hierbij is er goed zicht op het slachtoffer. Met een kantelende beweging van het vlot wordt het slachtoffer op een beheerste manier en met minimale manipulatie van het lichaam op het vlot neergelegd en zo stabiel en snel met de Seabob naar de kant gebracht.

Voordeel van de nieuwe methodiek is vooral de snelheid van de reddingsoperatie. Ten opzichte van de huidige situatie waarbij bijvoorbeeld een afstand van 200 meter zwemmend wordt overbrugd is de nieuwe methodiek ruim 6 maal sneller. Deze tijdwinst is van levensbelang. Bovendien kan het slachtoffer al op de terugtocht op het vlot worden gestabiliseerd, waar in de huidige situatie het slachtoffer door het water terug naar de kant wordt getrokken. De nieuwe methodiek is ook voor de hulpverleners veiliger en kost veel minder energie waardoor alle inspanning volledig gericht kan blijven op het redden van het slachtoffer.

Door deze methodiek wordt op een niet eerder gedane manier recht gedaan aan een nieuwe ontwikkeling bij Brandweer Nederland om op een andere wijze dan voorheen kennis te maken met oppervlakteredding. Ook in de gebieden waar geen duikers zijn kan dit systeem als een onderdeel van de brandweerbasiszorg worden ingevoerd. Een dergelijk ondersteunend middel kan ook voor de reddingsbrigades een aanvulling zijn op hun operationeel materieel.

De aanbevelingen van de Inspectie voor Openbare Orde en Veiligheid en Arbeidsinspectie zijn bij de ontwikkelingen van dit reddingsvlot als uitgangspunt genomen en past binnen de uitgangspunten van het Project Fysieke Bescherming en Uitrusting Hulpverleners (FBUH).

Brandweermuseum Wassenaar laat het vlot daarom graag nog een keer zien.
Met dank aan Jack Ruibing en aan Honor Safety Almere.

Column Brandweermuseum Wassenaar

Ook in een klein museum als het Brandweermuseum Wassenaar gebeurt van alles dat voor de meeste mensen verborgen blijft. Niet omdat het geheim is, maar omdat er meestal geen gelegenheid is om er over te berichten. Met deze wekelijkse column willen we dat veranderen. De ene week kan het gaan over een schenking, dan weer over een bijzondere ontmoeting, over een probleem met de vaste collectie, over de dringende behoefte aan hulp of over iets waarop we trots zijn. brandweermuseum@wassenaar.nl, www.brandweermuseumwassenaar.nl ook op twitter en facebook.

Tags

BrandweermuseumWassenaar
Gerelateerde artikelen
Back To Top