Skip to content
Ondertekening Direct Duidelijk Deal. V.l.n.r. Hanneke Broods, Ingrid Wolf en Sharita Ramauter. Fotocredit: Amber Oomen

HMC tekent voor duidelijke communicatie: ‘Elke patiënt is belangrijk’

HMC Haaglanden
4 november 20233 minute read

HMC heeft als eerste zorgorganisatie in de regio Haaglanden de Direct Duidelijk Deal getekend. Hiermee draagt het ziekenhuis uit dat het begrijpelijk wil communiceren met alle patiënten: ook de grote groep die laaggeletterd is. Bestuursvoorzitter Ingrid Wolf, Sharita Ramautar (voorzitter medische staf) en Hanneke Broods (voorzitter verpleegkundig stafbestuur) ondertekenden de deal namens HMC.

Liefst 1 op de 4 mensen in Den Haag heeft problemen met lezen en schrijven. “We willen dat ook deze mensen goed worden geholpen als ze een onderzoek of behandeling krijgen in ons ziekenhuis”, vertelt Ingrid Wolf. “Elke patiënt is belangrijk.”

Sharita Ramautar en Hanneke Broods weten uit hun dagelijkse praktijk als arts en verpleegkundige waarom het loont om helder te communiceren. “We voorkomen zo dat patiënten slecht voorbereid op hun afspraak in het ziekenhuis komen”, zegt Ramautar. “Als patiënten beter geïnformeerd zijn, hoeven ze ook minder vaak te bellen met vragen naar de polikliniek of verpleegafdeling”, vult Broods aan. “Dat is fijn voor de patiënten en betekent minder werkdruk voor onze collega’s.”

Inspanningen worden opgemerkt

HMC spant zich al in om helder te communiceren. Het ziekenhuis pas bijvoorbeeld zijn schriftelijke patiënteninformatie aan, zodat zoveel mogelijk mensen deze teksten kunnen begrijpen. Laaggeletterde patiënten controleren de aangepaste teksten op begrijpelijkheid. Ook zijn er workshops in het ziekenhuis over heldere taal. Voor huisartsen en specialisten is er in december een nascholing over het omgaan met laaggeletterdheid. En veel zorgverleners van HMC doen iedere dag hun uiterste best om hun patiënten zo goed mogelijk te informeren. Juist voor patiënten die moeite hebben met lezen en schrijven, zetten zij zich extra in. De inspanningen van HMC worden ook buiten het ziekenhuis opgemerkt. In september won HMC deDoe Weer Mee! Pluim 2023 van ROC Mondriaan, omdat het ziekenhuis de communicatie begrijpelijk maakt voor mensen die niet goed kunnen lezen en schrijven.

Steuntje in de rug

Met het ondertekenen van de Direct Duidelijk Deal gaat HMC dan ook niet ineens alles anders doen, geeft bestuursvoorzitter Wolf aan. “We willen vooral benadrukken dat we dit onderwerp belangrijk vinden in ons hele ziekenhuis. Het is niet voor niets dat Sharita namens de artsen, Hanneke namens de verpleegkundigen en ik namens de hele organisatie hebben getekend.” Broods: “Met het ondertekenen van de deal geven we een steuntje in de rug aan collega’s die iedere dag hun best doen om alle patiënten goed te informeren.” Hun kennis en ervaring zijn broodnodig, weet Ramautar. “We gaan daarom samen met medisch specialisten en verpleegkundigen onderzoeken hoe we hen kunnen ondersteunen bij de communicatie met laaggeletterde patiënten.”

Over de Direct Duidelijk Deal

De Direct Duidelijk Deal is een initiatief van de rijksoverheid. Ruim 120 organisaties ondertekenden al deze intentieverklaring om te communiceren in begrijpelijke taal. HMC tekent als 1 van de eerste zorgorganisaties de Direct Duidelijk Deal.

Tags

CommunicatieDen HaagDirect Duideljiik DealHMC HaaglandenRegio
Gerelateerde artikelen
Back To Top