Skip to content
Raadsfracties aan het woord

HartvoorWassenaar: 30 km/u?

Avatar foto
1 oktober 20253 minute read

Het burgerberaad over verkeersveiligheid in Wassenaar leverde waardevolle inzichten op. Helaas worden de uitkomsten genegeerd omdat de coalitiepartijen (VVD, D66, CDA, PvdA, DLW) hun standpunten niet weten te verenigen. Daarmee zijn hoge kosten gemaakt zonder dat bewonersresultaten doorwerken in beleid. Zonde, want deelnemers hebben duidelijk laten zien hoe belangrijk verkeersveiligheid voor Wassenaarders is.

Richting

De moedige deelnemers aan het burgerberaad hebben toch een resultaat bereikt dat goede richting geeft aan hoe Wassenaarders denken over verkeersveiligheid.

En daardoor worden de gemeenteraad verkiezingen van 18 maart 2026 belangrijk voor de verkeersveiligheid.

Hoe veilig is Wassenaar?

Wassenaar is voor fietsers de een na onveiligste gemeente in Zuid-Holland. Ondanks dat, werd een fietspad op de Schouwweg weggehaald.

En het kost erg veel moeite om veiligheid verbeterende maatregelen uitgevoerd te krijgen.

We hebben vaak voorstellen gedaan, waarvoor we  gelukkig veel steun kregen in de raad.

Daarom ook is het belangrijk om die uitkomsten van het burgerberaad ter harte te nemen en er iets mee te doen.

Hoe belangrijk is (verkeers-)veiligheid op straat?

HartvoorWassenaar vindt (verkeers-)veiligheid op straat topprioriteit. Vooral voor jongeren en ouderen. We doen er veel aan en komen regelmatig met verbeteringsvoorstellen. Gelukkig krijgen we meestal een meerderheid in de raad voor die voorstellen.

De belangrijkste vraag voor de komende periode is wat we gaan doen met de wegcategorisering en de maximum snelheden.

30 km/u

De komende periode staat in het teken van wegcategorisering en snelheidskeuzes. De uitzonderingen zijn: Groot Haesebroekseweg, Wittenburgerweg, het verbindingsstuk tussen beiden. Daar zien we 50 km/u.

De fietspaden zijn vrij liggend en gescheiden. De huizen staan ver van de weg en de bebouwing is relatief verspreid.

Voor de rest van Wassenaar: 30km/u!!

Voor- en nadelen

Gewenning is nodig: ritten duren iets langer en handhaving wordt belangrijker. Toch wegen de voordelen ruimschoots op: veiliger verkeer, minder uitstoot, minder fijnstof, minder lawaai en rustiger straten. Ook vermindert sluipverkeer en pakken meer mensen de fiets. Ook gezond.  

Prinsenweg

De Prinsenweg verdient speciale aandacht. Het asfalt ligt er al meer dan 30 jaar en veroorzaakt veel geluid. HartvoorWassenaar wil hier zo snel mogelijk stil asfalt, behoud van de middenberm – kostte meer dan 15 jaar om die zo fraai te krijgen – en een maximum van 30 km/u.

HartvoorWassenaar

In het verleden twijfelden wij of 30 km/u in Wassenaar moest worden toegepast. Verlagen van de maximum snelheid leek niet aantrekkelijk.

We hebben met veel mensen gesproken. Via buurtverenigingen hebben we veel informatie gekregen. Een zeer groot deel van de Wassenaarders wil het wel. En over de Groot Haesebroekseweg en de Witteburgerweg kunnen we wel 50 blijven rijden.

De voordelen zijn groot.

We krijgen hiervoor niet bij iedereen de handen op elkaar. Compromissen hierover zijn moeilijk. Het is warm of koud.

Maar we willen vooral duidelijk zijn. Voor alle Wassenaarders.

Ons uitgangspunt: Is het goed voor Wassenaar? Is het goed voor de Wassenaarder? Wil de Wassenaarder het?

HartvoorWassenaar, Henri Hendrickx

Solide. Heel solide

Deel dit artikel
Tags
GemeenteraadHartvoorWassenaarIngezondenWassenaar
Gerelateerde artikelen

Geen reacties

Back To Top