Wassenaarders hebben eigenlijk maar een paar mogelijkheden om uit Wassenaar weg te rijden, en weer terug te komen. In het noorden heb je de N411, de Katwijkseweg. Dan bij de N44 aan de oostzijde het Rozenplein en de Lange Kerkdam. En ten slotte heb je de Wittenburgerweg in het zuiden van Wassenaar.
Alle Wassenaarders die uit Wassenaar vertrekken, moeten via een van deze vier uitgangen. En als Wassenaarder kies je de route, die je het snelst naar je bestemming brengt. Doordat de N44 vol zit, blijkt dat een route door Wassenaar zelf sneller is dan via de N44. En wordt het drukker.
Omdat Wassenaar maar vier uitgangen heeft, heb je veel drukte bij die uitgangen. Vandaar dat het Rozenplein, als een van die vier, zo’n overlast van verkeer heeft.
Maar bovendien, veel mensen van buiten Wassenaar hebben ook ontdekt dat rijden door Wassenaar hun een tijdsbesparing oplevert. Doordat routeplanners ook de “snelste” route berekenen kunnen ze snel beslissen of ze door Wassenaar rijden, of niet.
Dit sluipverkeer komt er ook nog eens bij, en is zeer omvangrijk.
Maar de veroorzaker van veel van de verkeersellende is de verstopte N44. Naarmate de N44 meer verstopt raakte nam de verkeersdruk in Wassenaar enorm toe.
Wat ons stoort, is dat aan de A4 (ten oosten van Leiden) vele miljarden worden besteed, maar aan de N44 vrijwel niets.
En wanneer je met ambtenaren er over praat, dan hoor je dat in Den Haag het probleem wordt gezien als een “Wassenaars” probleem.
We zijn tot de conclusie gekomen dat de laatste voorstellen van de coalitie onder leiding van de VVD weinig gaan opleveren. Er zal geen vermindering van het verkeer in Wassenaar tot gevolg hebben. Simpelweg omdat de oorzaak niet wordt aangepakt.
Maar wel leuk voor de beeldvorming. Het lijkt alsof er iets aan gedaan wordt.
HartvoorWassenaar is heel duidelijk wat bereikt moet worden:
• Geen vrachtverkeer tijdens de ochtendspits.
• Doseringssysteem bij de vier toegangen van Wassenaar wat er voor zorgt dat het rijden door Wassenaar meer tijd kost dan er omheen. (Vermindering sluipverkeer).
• Verlaging maximum snelheid op de N44 tot 50 km/u.
• Vermindering verkeer op de N44 door verlegging naar de A4.
• Extra aansluitingen op de N44.
HartvoorWassenaar wil dit bereiken door overleg met de Provincie en Rijkswaterstaat. Maar wel met meer “stevigheid”. Anders wordt je niet serieus genomen.
HartvoorWassenaar, solide en verstandig. Voor een mooi dorp.
HartvoorWassenaar, Lijst 2, Henri Hendrickx